Top 3 wyzwania właścicieli sklepów spożywczych w 2025
Top 3 wyzwania właścicieli sklepów spożywczych w 2025
Eksperci podpowiadają, jak sobie z nimi poradzić
Aż 71 proc. detalistów w 2025 roku określiło, że w najbliższym czasie sytuacja na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi pozostanie taka sama lub polepszy się. Przed rokiem odsetek ten był aż o 7 punktów procentowych niższy, co oznacza, że nastroje wśród właścicieli sklepów są aktualnie lepsze[1]. W branży retail nie brakuje jednak wyzwań. Detaliści podkreślają, że ich priorytetem na najbliższy czas będzie poradzenie sobie z malejącą marżą, spadającą liczbą klientów oraz modernizacją IT. Wyniki badań przeprowadzonych na potrzeby raportu “The State of Grocery Retail Europe 2025” komentują eksperci INEOGroup.
Głównym wyzwaniem presja marży
Presja kosztów i marży po raz kolejny znalazła się na czele rankingu wyzwań stojących przed detalistami z branży spożywczej. Łącznie 47 proc. badanych umieściło ją w pierwszej siódemce, w tym 33 proc. w pierwszej trójce priorytetów na najbliższe trzy lata[2].
Kwestia ta jest bezpośrednio związana z oczekiwaniami klientów, dla których cena wciąż jest jednym z najważniejszym czynników podczas wyboru produktów. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez PwC, według których aż 90 proc. konsumentów zwraca uwagę na koszt kupowanej żywności, w tym dla 60 proc. jest on bardzo ważny lub ważny[3]. Jak wyjaśnia Witold Miśniakiewicz, Prezes Zarządu INEOGroup, detaliści, którzy nie mogą pozwolić sobie na zbyt niski zysk, próbują przyciągnąć klientów promocjami.
– Promocje i programy lojalnościowe są dobrym sposobem na zwiększenie zainteresowania ofertą sklepu, jednak zaprojektowane w niewłaściwy sposób mogą tylko spotęgować problemy związane z marżowością. Z pewnością rzadko sprawdza się już proste obniżenie ceny produktu, która poza zmniejszeniem przychodu nie wnosi wiele do biznesu. Detaliści powinni więc stawiać na bardziej zaawansowane scenariusze promocyjne, takie jak promocje warunkowe, kombinowane czy wielopoziomowe. Rozwiązań jest dużo, jednak możliwość ich realizacji zależy od systemu IT wykorzystywanego w sklepie. Aby ułatwić detalistom realizację różnych strategii, oprogramowanie powinno być wyposażone w zaawansowany silnik promocyjny i lojalnościowy. Pozwala to na tworzenie skomplikowanych promocji, w tym także tych opartych na personalizacji ofert i segmentacji klientów – mówi Witold Miśniakiewicz, Prezes Zarządu INEOGroup.
Liczba klientów w sektorze spożywczym spada?
Drugie miejsce w rankingu wyzwań również pozostaje niezmienne w porównaniu do badania przeprowadzonego w poprzednim roku. Mowa o spadającej liczbie klientów sklepów stacjonarnych, którą 41 proc. detalistów określiło jako jedną z najbardziej priorytetowych kwestii w najbliższym czasie[4]. Według Krzysztofa Łukaszka, Wiceprezesa ds. Sprzedaży w INEO, w rozwiązaniu tego problemu może pomóc wdrożenie strategii omnichannel.
– Jeszcze kilka lat temu e-commerce w branży spożywczej był bardzo mało popularny zarówno wśród detalistów, jak i konsumentów. Tymczasem według ubiegłorocznego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej żywność przez Internet kupuje już niemal co druga osoba[5]. Wszystko wskazuje na to, że odsetek ten będzie stale rósł, warto więc rozważyć połączenie działalności sklepu stacjonarnego ze sklepem internetowym. To dobry sposób na dotarcie do nowych grup odbiorców – dodaje Krzysztof Łukaszek, INEO.
Modernizacja IT trzecim z największych wyzwań
Ostatnie miejsce na podium rankingu problemów w branży spożywczej to duża zmiana w porównaniu
do ubiegłego roku. Jako trzeci największy priorytet detaliści wskazali modernizację IT, która w rankingu 2024 r. została sklasyfikowana 6 miejsc niżej. W 2025 r. jest to jeden z trzech głównych priorytetów dla 22 proc. respondentów[6]. Jak zauważa Anna Krajewska, Head of Business Analysis w INEO, modernizacja IT sklepu jest dużym krokiem na drodze do rozwiązania większości wskazanych przez detalistów wyzwań.
– Zwróćmy uwagę choćby na dwie kwestie zaklasyfikowane najwyżej przez detalistów. Rozwiązania problemów dotyczących zarówno presji marży, jak i spadającej liczby klientów, są ściśle powiązane z systemami IT wykorzystywanymi w sklepach. Nie da się stworzyć skutecznej strategii promocji bez nowoczesnego, zaawansowanego systemu. Podobnie w przypadku omnichannel – tu także konieczne są rozwiązania, które będzie można łatwo zintegrować z platformą e-commerce – mówi Anna Krajewska, INEO.
Ekspertka wskazuje dodatkowo na duże znaczenie analityki w radzeniu sobie z wyzwaniami branży spożywczej, zwłaszcza w dobie dynamicznie zmieniających się okoliczności i preferencji konsumentów.
– Wszelkie decyzje biznesowe powinny być podejmowane w oparciu o twarde dane. Problemem jest jednak, gdy system dostarcza jedynie podstawowe wskaźniki, a tak jest w przypadku starszych rozwiązań. Dlatego model danych należy zaprojektować w taki sposób, by pozwalał na przeprowadzenie wielowymiarowej oceny efektywności kampanii marketingowych, sprzedaży, marż czy rotacji towaru. Możliwość integracji systemu z narzędziami Business Intelligence powinna umożliwiać dodatkowo tworzenie dynamicznych raportów i przeprowadzenie szerokich analiz sprzedażowych zasilanych danymi w czasie rzeczywistym – dodaje Anna Krajewska, INEO.
Na co jeszcze zwracają uwagę detaliści?
Presja marży, spadająca liczba klientów i modernizacja IT to niejedyne priorytety branży spożywczej na najbliższe 3 lata. W raporcie “The State of Grocery Retail Europe 2025” detaliści wskazywali często na plany stworzenia własnej marki produktów (jest to priorytet dla 37 proc. badanych) oraz zakłócenia w łańcuchu dostaw (33 proc.). Na kolejnych miejscach rankingu znalazły się wdrożenie zaawansowanej analityki i sztucznej inteligencji (30 proc. odpowiedzi), poszukiwanie nowych możliwości rozwoju, w tym wykorzystanie mediów detalicznych (30 proc.) oraz zatrudnianie i rozwój talentów (26 proc.)[7].
Duże zróżnicowanie wyzwań wskazuje na to, że część z nich nie jest typowa dla całego sektora. Umieszczenie ich na liście priorytetów może wynikać z indywidualnej strategii biznesowej sklepów lub faktu, że część z nich już wdrożyła odpowiednie rozwiązania IT.
[1] The State of Grocery Retail Europe 2025
[2] The State of Grocery Retail Europe 2025
[3] PwC’s Voice of the Consumer 2025
[4] The State of Grocery Retail Europe 2025
[5] Raport Omni-commerce. Kupuję wygodnie, 2024
[6] The State of Grocery Retail Europe 2025
[7] The State of Grocery Retail Europe 2025