Zbliża się Black Friday. Sklepy znajdą się w blasku sukcesu lub cieniu awarii
Zbliża się Black Friday. Sklepy znajdą się w blasku sukcesu lub cieniu awarii
Zniżki od lat motywują do zakupów konsumentów z całego świata. Nic więc dziwnego, że według globalnych badań w 2025 roku aż 75 proc. z nich skorzysta z promocji przygotowanych z okazji Black Friday i Cyber Monday. Trzy na cztery osoby z tej grupy planują wydać tyle samo lub nawet więcej niż przed rokiem[1]. W przypadku Polaków odsetek ten jest niemal taki sam[2], co potwierdza, że globalny trend zadomowił się na dobre również w naszym kraju. Wskazuje na to także czas trwania promocji, który coraz rzadziej ogranicza się do jednego dnia, a często jest wydłużony nawet na cały miesiąc. Dlaczego więc nie wszyscy detaliści wykorzystują pełnię tego potencjału? Powodem są zwykle nieprzewidziane błędy i awarie w sklepach internetowych oraz systemach IT.
Awaria w trakcie promocji to stracona szansa
Gdy 20 października br. nastąpiła nagła awaria Amazon Web Services, największego dostawcy rozwiązań chmurowych na świecie, tysiące stron, aplikacji i sklepów internetowych przestało działać na kilkanaście godzin. Przyczyną problemów okazał się błąd w zautomatyzowanym systemie zarządzania DNS (systemie nazw domen). Miliony użytkowników zostało bez dostępu do usług internetowych, a kilka tysięcy firm straciło możliwość zarabiania przez większość dnia. Gdyby awaria zdarzyła się w trakcie Black Friday lub Cyber Monday, jej konsekwencje finansowe byłyby znacznie większe.
Tak spektakularne awarie zdarzają się względnie rzadko. Głównym źródłem zakłóceń w działaniu sklepów internetowych podczas popularnych akcji promocyjnych jest brak przygotowania na większy ruch użytkowników. Atrakcyjne promocje sprawiają, że w porównaniu do zwykłych dni serwis może odwiedzić – według różnych statystyk – o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset procent więcej osób. Jak wyjaśnia Krzysztof Łukaszek, Wiceprezes ds. Sprzedaży w INEOGroup, w takiej sytuacji wzrasta czas ładowania się strony, a ryzyko awarii staje się coraz większe. Jakie są tego konsekwencje?
– Według szacunków co drugi konsument zamknie stronę internetową, jeśli ta nie załaduje się w ciągu kilku sekund[3]. Zbyt wolno działający sklep internetowy lub pojawiający się nagle problem z płatnościami skutkuje zatem utratą klienta i spadkiem obrotów. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży warto zadbać o aktualizację systemu i przeprowadzić testy wydajnościowe. Co więcej, aby ograniczyć ryzyko awarii we wszystkich kanałach sprzedaży, konieczny jest stały, kompleksowy nadzór nad pracą środowisk lokalnych, serwerowych i chmurowych oraz monitoring obciążeń i parametrów systemowych, który umożliwi szybką identyfikację źródła problemów. Zabezpieczeniem przed nagłymi awariami jest z kolei stworzenie systemu backupu oraz wdrożenie procedur disaster recovery – mówi Krzysztof Łukaszek.
Black Friday nie tylko w sieci
O wyzwaniach związanych z Black Friday i Cyber Monday mówi się głównie w kontekście e-commerce czy m-commerce, jednak klienci poszukują promocji również w sklepach stacjonarnych. Konieczne jest zatem stworzenie spójnej strategii działań we wszystkich kanałach sprzedaży. Jak zauważa Michał Miśniakiewicz, CTO INEOGroup, przeszkodą na drodze do tego celu okazuje się często system IT wykorzystywany przez sklepy.
– Mowa o przestarzałych rozwiązaniach monolitycznych, które z jednej strony mogą znacząco ograniczać elastyczność w kształtowaniu strategii promocji, a z drugiej wiążą się z ryzykiem poważnych awarii całego systemu w przypadku błędu w jednym z jego komponentów. W praktyce oznacza to, że sprzedaż we wszystkich kanałach może zostać nagle wstrzymana. Dodatkowe wyzwania to niska skalowalność monolitów przy dużym wolumenie transakcji oraz brak przetwarzania danych w czasie rzeczywistym. Jest to szczególnie krytyczne w okresach o wysokiej intensywności sprzedaży, jak Black Friday, kiedy aktualne dane o dostępności produktów są kluczowe. Opóźnienie w przekazywaniu takich informacji może skutkować sytuacją, w której klient dokonuje zakupu produktu, który już nie jest dostępny – co z kolei wpływa na jego doświadczenie zakupowe i może prowadzić do utraty zaufania do marki– dodaje Michał Miśniakiewicz.
Promocja atrakcyjna, ale nieprzetestowana
Efektywność działań podczas Black Friday w dużej mierze zależy od współpracy wszystkich zespołów w firmie – marketerów tworzących strategię promocji, działu IT, który ją wdraża od strony technicznej, a wreszcie sprzedawców czy dostawców. Chaos komunikacyjny i organizacyjny może wpłynąć na sposób realizacji promocji, np. wprowadzić potencjalnych klientów w błąd lub wręcz uniemożliwić im skorzystanie z oferowanych zniżek. Badania pokazują, że co trzecia osoba zrezygnuje z zakupów, jeśli kod promocyjny nie zadziała, 35 proc. – gdy na stronie nie będzie dostępna preferowana przez nich forma płatności, a 36 proc. – jeśli czas dostawy okaże się zbyt długi[4].
Jak wyjaśnia Anna Krajewska, Lider Analizy Biznesowej w INEOGroup, wdrożenie każdej kampanii promocyjnej powinno być zatem poprzedzone szczegółowymi testami.
– Praca nad strategią promocji z okazji Black Friday trwa zwykle bardzo długo, jest w nią zaangażowanych sporo osób, a na przestrzeni tygodni lub miesięcy scenariusze promocyjne często ulegają zmianom. W takiej sytuacji wcale nietrudno o zaimplementowanie na stronie błędnego kodu promocyjnego czy inne pomyłki. Może zdarzyć się również tak, że w sklepie internetowym nie działa od jakiegoś czasu jedna z funkcji lub form płatności, a błąd ten nie był wcześniej zauważony, ponieważ nie miał dużego wpływu na biznes. Tego typu szczegóły przekładają się na skuteczność Black Friday, dlatego przed startem promocji należy dokładnie sprawdzić poprawność jej wdrożenia – wskazuje Anna Krajewska.
Black Friday i Cyber Monday okażą się prawdziwym sukcesem tylko dla części sklepów. Nawet najlepsza strategia promocyjna nie będzie skuteczna, jeśli system wykorzystywany w punkcie sprzedaży okaże się niewydajny. Szansą na uniknięcie tego typu problemów jest odpowiednie przygotowanie promocji, a przede wszystkim ich gruntowne przetestowanie. Poczynając od sprawdzenia wydajności systemu, przez monitoring obciążeń, aż po praktyczne sprawdzenie stworzonej strategii na kasie. Dobrze przygotowany Black Friday to nie tylko jeden udany dzień sprzedaży, lecz inwestycja w przyszłe zaufanie klientów, a tym samym renomę marki.
[1] DHL, 2025 E-commerce Trends Report
[2] Raport DHL - opis na stronie
[3] Google, Mobile Site Speed
[4] DHL, 2025 E-commerce Trends Report