Co CSR ma wspólnego z podejściem sustainability i dlaczego w pandemii jest ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej
Co CSR ma wspólnego z podejściem sustainability i dlaczego w pandemii jest ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej
Działania z obszaru CSR nie od dziś są obecne w polskich firmach. Coraz częściej jednak przyjmują postać dbania o sustainability. To model zarządzania przedsiębiorstwem, który zakłada jego zrównoważony rozwój. Skupia się nie tylko na dbaniu przez markę o środowisko, ale także na odpowiedzialnym i inkluzyjnym podejściu do pracowników oraz tworzeniu rozwiązań, z których może czerpać całe społeczeństwo. – W dobie pandemii Covid-19 doszedł jeszcze jeden czynnik – pomaganie tym, którzy najbardziej ucierpieli w korona-kryzysie – zaznacza Iwona Żurawska, Dyrektor HR w firmie Intrum.
Doświadczenie wielu marek pokazuje, że prowadzenie działalności nastawionej jedynie na zysk z czasem obraca się przeciwko firmie, a w dzisiejszych czasach prawie w ogóle nie jest możliwe. Przedsiębiorstwa czują presję, by np. dbać o środowisko czy dostarczać rozwiązania, z których skorzystają nie tylko ich klienci, ale całe społeczeństwo. Dzielenie się know-how i niesienie pomocy potrzebującym jest dobrze widziane w biznesie. Zwracają na to uwagę i doceniają wszyscy interesariusze. Co więcej, wydaje się, że w obecnej rzeczywistości taka postawa to must have, bo liczy się każde działanie nastawione na walkę z negatywnymi skutkami pandemii. Chcą ich również pracownicy, a spełnianie ich potrzeb jest również istotną częścią CSR 2.0.
To ważne, aby np. akcje charytatywne prowadzone przez firmę były oddolną inicjatywą pracowników. Pracodawca nie może narzucać modelu sustainability. Podejmowane kroki powinny zdobyć akceptację zespołu i być w zgodzie z tożsamością, wartościami i codziennymi działaniami danej marki. Dlatego przedsiębiorstwo, dla którego ważny jest CSR i szerzej – zrównoważony rozwój – musi podejść kompleksowo do sprawy. Nie wystarczą pojedyncze akcje, a długofalowy plan działania. Firma, która chce być odpowiedzialna społecznie, powinna mieć na stałe wpisaną taką postawę w swój model biznesowy.
– Tak działamy w Intrum. Naszą misją jest pomaganie, nie tylko zadłużonym firmom i konsumentom, ale wpieranie słabszych, mniej uprzywilejowanych – wszystkich tych, którzy pomocy potrzebują. Naszym claimem jest „Razem możemy więcej!”. Dlatego regularnie włączamy się w istniejące akcje charytatywne lub samodzielnie organizujemy pomoc. Rok 2020 w Intrum to ponad 25 różnych działań tego rodzaju, w których wzięło udział kilkudziesięciu Ambasadorów Intrum. Warto pomagać, bo dobro wraca! Przekonaliśmy się o tym, gdy jeden z naszych pracowników zachorował na Covid-19. Dzięki nagłośnieniu sprawy i pomocy osób spoza firmy, udało się znaleźć dawcę-ozdrowieńca, którego osocze było skutecznym „lekiem” w chorobie. Jak za okazaną pomoc „odwdzięczyli się” pracownicy? Organizując akcję krwiodawstwa! Mamy nadzieję, że w ten sposób zwiększymy świadomość w kwestii konieczności dzielenia się tym, co mamy najcenniejszego – komentuje Iwona Żurawska, Dyrektor HR w Intrum.
Przepis na udany CSR, który wpisuje się w „filozofię” sustainability jest prosty. Chodzi o organizowanie działań, które mają znaczenie tu i teraz, które pracownicy chcą widzieć w firmie. To także pomoże im zbudować silniejszą więź z marką i z pewnością pozytywnie wpłynie na wyniki firmy.