Connected TV bez tajemnic – pierwszy w Polsce kompleksowy poradnik reklamy CTV: trendy, formaty, badania, case studies.
Connected TV bez tajemnic – pierwszy w Polsce kompleksowy poradnik reklamy CTV: trendy, formaty, badania, case studies.
Co drugie mieszkanie w Polsce wyposażone jest w telewizor podłączony do internetu. Urządzenie, które użytkownikom daje dostęp do treści telewizyjnych, ale też wideo na żądanie, aplikacji czy streamingu muzyki dla branży reklamowej jest nowym, dynamicznie rosnącym ekosystemem reklamowym. Szacunki mówią, że na reklamę w środowisku CTV marketerzy w Polsce wydają rocznie 250 milionów złotych. [1] Wydany właśnie przez Grupę Roboczą Wideo, pracującą przy IAB Polska, bezpłatny poradnik CTV ma przybliżyć świat connected TV rynkowi reklamowemu.
Nowe medium reklamowe
Oglądanie treści telewizyjnych oraz szeroko rozumianych treści wideo za pośrednictwem łącza internetowego staje się powszechne. Zgodnie z raportem eMarketer Connected TV to jedno z najszybciej zdobywających popularność mediów, jednocześnie wyrastające na jeden z najszybciej rozwijających się kanałów reklamowych w dzisiejszym ekosystemie reklamy cyfrowej[2]. Reklama w CTV przyciąga marki przede wszystkim dzięki skutecznemu angażowaniu nowych odbiorców, zwiększaniu zaangażowania tych obecnych i widocznemu wzrostowi wskaźnika lifetime value.
– Mimo że connected TV nie jest nowym medium to dynamiczny rozwój reklamy wideo i wzrost popularności serwisów na żądanie mocno kieruje wzrok marketerów na ten segment reklamy. Connected TV dał reklamodawcom szansę na emisję ich reklamy na dużym ekranie w salonie, korzystając z targetowania znanego z internetu. Już dziś na reklamy czy to przy ulubionych serialach w TVP VOD, czy przy popularnych kanałach na YouTube polscy reklamodawcy przeznaczają ćwierć miliarda złotych rocznie. Dlatego w trosce o dalszy dynamiczny rozwój środowiska reklamy connected TV Grupa Robocza Wideo działająca przy IAB Polska przygotowała pierwszy kompleksowy przewodnik po reklamie Connected TV. – mówi Wojciech Kowalczyk, Zastępca dyrektora ds. komunikacji i rozwoju, Biuro Reklamy i Marketingu TVP oraz koordynator prac nad poradnikiem.
Trafiaj tam, gdzie chcesz – Addressable TV
Connected TV to ekosystem łączący wiele działających już na rynku digital przestrzeni reklamowych. CTV jest inkubatorem zarówno reklamy w serwisach streamingowych i VOD jak i reklam płaskich w aplikacjach wydawanych na telewizory. Daje możliwości zarówno emisji klasycznego spotu reklamowego, ale też interakcji, np. przez QR kody czy działań wizerunkowych jak sponsoring, czy branding aplikacji.
- CTV to wciąż stosunkowo nowe zjawisko, szczególnie w kontekście programmatic buying, dlatego standardy reklamowe dla tego kanału są nadal w fazie rozwoju – nad ich wypracowaniem pracuje m.in. IAB Europe. W związku z tym w poradniku nie unikamy trudnych tematów, takich jak ruch fraudowy. Czytelnicy znajdą w nim także praktyczne wskazówki dotyczące efektywnego wykorzystania CTV. – komentuje Magda Patorska, Account Director, Adform.
Connected TV to także zupełnie nowe przestrzenie reklamowe. Jedną z nich jest addressable TV, czyli reklama adresowalna. Jest to format reklamy najbliższy reklamie telewizyjnej, jednak posiadającej wiele cech reklamy internetowej. Poradnik kompleksowo przybliża obszar Addressable TV, jak również prezentuje case study kampanii wykorzystującej tę technologię. CTV jest też inkubatorem reklam w gamingu. Korzystając z tego, że wielu graczy wykorzystuje podłączone do internetu konsole, a obraz gry wyświetla na ekranie telewizora, świat gamingu otworzył nowe przestrzenie dla komercyjnej współpracy z markami.
- Duży ekran to intensywniejsze doznania – zarówno dla widza, jak i gracza. Gaming na CTV oznacza pełne skupienie i zaangażowanie, a na tym szczególnie zależy marketerom. Reklamy rewarded video, in-game oraz formaty wprowadzane na platformach cloud gamingu w ramach modeli ad-supported płynnie wpisują się w rozgrywkę, oferując realną wartość dodaną. Connected TV redefiniuje przestrzeń reklamową, a nasz poradnik to pionierskie opracowanie w tym zakresie. – komentuje Marta Urbańska, Business Development Lead, MediaFarm.
„Poradnik Reklamy Connected TV” ma ambicje kompleksowo opisać dynamicznie zmieniający się świat CTV. Dlatego tematyka kolejnych rozdziałów jest szeroka – od formatów reklamowych, pomiaru skuteczności i fraudów po addresable TV i gaming, Poradnik został przygotowany przez Grupę Roboczą Wideo działającą przy IAB Polska. Udostępniony jest bezpłatnie w ramach akcji popularyzujących reklamę wideo na polskim rynku reklamowym.
Publikacja jest dostępna do pobrania tutaj.
[1] Poradnik reklamy Connected TV, IAB Polska.
[2] Connected tv Trends & Statistics, eMarketer.
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. IAB Polska jest czwartym pod względem wielkości IAB na świecie biorąc pod uwagę liczbę członków. W 2012 roku Związek otrzymał nagrodę MIXX Awards Europe dla najlepszego IAB w Europie.