ESG update. 72 % Polaków uważa, że marki powinny poruszać kwestie ważne dla swoich konsumentów i pracowników
ESG update. 72 % Polaków uważa, że marki powinny poruszać kwestie ważne dla swoich konsumentów i pracowników
Nowa publikacja Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska
Nowe regulacje prawne, rosnąca świadomość i zmiana oczekiwań konsumentów oraz przede wszystkim nowe wyzwania globalne jak np. społeczna odpowiedzialność marek, ład korporacyjny, etyka czy walka o ochronę środowiska to zagadnienia, przed którymi staje dziś biznes. Zatem nic dziwnego, że niemal połowa agencji PR (w ujęciu globalnym) spodziewa się największych inwestycji swoich klientów w tym właśnie obszarze.[1] W Polsce wzrost świadomości na temat ESG (ang. Environment, Social Responsibility, Corporate Governance), czyli kluczowych czynników pozafinansowej oceny firm i organizacji, to z jednej strony wynik unijnej dyrektywy CSRD, z drugiej zaś presji konsumenckiej – aż 72% Polaków uważa, że firmy powinny poruszać kwestie ważne dla swoich konsumentów i pracowników[2].
– Ogólną świadomość istnienia celów zrównoważonego rozwoju ma większość polskich dużych i średnich firm[3]. Systematyczne działania na rzecz ich realizacji deklaruje 64% dużych przedsiębiorstw, ale już w przypadku średnich, małych i mikrofirm zaangażowanie jest niewielkie. Wyzwanie, jakie stoi dziś przed specjalistami ds. komunikacji, to zrozumienie zasad ESG i konstruowanie na ich podstawie precyzyjnych, łatwych do przyswojenia przekazów. W trendbooku Grupy Roboczej PR IAB Polska „ESG Update” piszemy m.in. o tym, jak integrować ESG w strategiach biznesowych, opisujemy dobre praktyki w obszarach komunikacji i budowania marki, wysuwamy praktyczne wnioski – mówi Joanna Berlińska, szefowa Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska, Head of PR & Communications, Founder, Lightscape.
Według Daniela Czoka, dyrektora marketingu LG Electronics Polska w biznesie coraz bardziej liczy się opinia ludzi, co pokazuje, jak ESG zmienia oblicze biznesu. W publikacji „ESG Update” rozkłada on na czynniki pierwsze proces wywierania presji konsumenckiej na przedsiębiorstwa, wymienia korzyści wdrażania zasad ESG w firmach, a także odpowiada na kluczowe pytanie – czy działalność zgodna z założeniami odpowiedzialności społecznej jest dobrą strategią biznesową.
– Zrównoważony rozwój to nie tylko budowanie zaufania i lojalności konsumentów i partnerów biznesowych. Integrowanie ESG w strategiach biznesowych przynosi nowe możliwości innowacji i rozwoju, pomaga lepiej zarządzać ryzykiem regulacyjnym, operacyjnym i wizerunkowym, niewątpliwie jest także czynnikiem branym pod uwagę przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Trendy, takie jak ochrona zasobów naturalnych, zrównoważone inwestycje, nacisk na polityki promujące równość, różnorodność, inkluzywność i powszechne raportowanie, to odpowiedź na globalne wyzwania, przed jakimi wszyscy dziś stoimy jako branża – dodaje Włodzimierz Schmidt, CEO IAB Polska.
ESG Update – co jeszcze w trendbooku?
W nowej publikacji Grupy Roboczej PR IAB Polska o roli social responsibility w budowaniu marki pracodawcy w trudnej branży, jaką jest windykacja, mówi Agnieszka Surowiec, Brand and Comms Director z Intrum Polska.
Z kolei o nowych przepisach unijnych, nakładających na firmy obowiązek sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, pisze Ewa Ziętek-Maciejczyk, dyrektor ds. projektów i komunikacji w IAB Polska.
Natomiast o seniorach w strategiach ESG rozmawiają Joanna Mielczarek, Bernadetta Kędra (Stowarzyszenie mali bracia Ubogich) i Karolina Kulig (Marketing & PR Managerka w LUCKYYOU).
Czy firmy faktycznie wdrażają wysokie standardy zrównoważonego rozwoju i co im to daje? O certyfikacji B Crop opowiadają Berenika Pel i Paulina Kaczmarek (DANONE) w rozmowie z Magdaleną Feliniak.
Na koniec ważne dla wielu pracodawców pytanie – czy niskobudżetowe działania CSR mogą odegrać znaczącą rolę w budowaniu wizerunku firmy? Odpowiada Maciej Kikta w case study firmy Smartney.
Więcej na temat trendów w ESG przeczytacie w publikacji Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska.
[1] http://raportstrategiczny.iab.org.pl/digital-pr/
[2] ESG Update, Publikacja Grupy Roboczej IAB Polska
[3] Badanie przeprowadzone na zlecenie Polskiego Instytutu Ekonomicznego na próbie 1500 przedsiębiorstw.
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. IAB Polska jest czwartym pod względem wielkości IAB na świecie biorąc pod uwagę liczbę członków. W 2012 roku Związek otrzymał nagrodę MIXX Awards Europe dla najlepszego IAB w Europie.