Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digital public relations. Najnowsza publikacja Grupy Roboczej PR IAB Polska
Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digital public relations. Najnowsza publikacja Grupy Roboczej PR IAB Polska
Ponad połowa specjalistów ds. komunikacji uważa, że organizacje, dla których pracują, są w bieżącym roku zagrożone kryzysem[1]. Głównym źródłem problemów w nadchodzących miesiącach mają być te występujące online. Jak przeciwdziałać sytuacjom kryzysowym i jak na nie reagować? Trendbook „Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digital public relations” to kompendium wiedzy na temat tworzenia i wdrażania strategii komunikacji kryzysowej online, opracowane przez Grupę Roboczą Public Relations IAB Polska.
- Dlaczego zdecydowaliśmy się przygotować opracowanie o kryzysach online? Zagrożenie w tym obszarze stale rośnie, a ochrona przed nim stała się jednym z zagadnień kluczowych w naszej branży. O ile jeszcze rok temu specjaliści ds. komunikacji najbardziej obawiali się problemów związanych z sytuacją gospodarczą i polityczną, o tyle aktualnie na pierwszym miejscu wskazują właśnie kryzysy w Internecie (44% i wzrost 12 pp. roku do roku)[2] – komentuje Joanna Berlińska, Szefowa Grupy Roboczej Public Relations przy IAB Polska, Head of PR & Communications, Founder, agencji digital PR, Lightscape. - Branża jest świadoma nie tylko zagrożeń, ale także wynikającej z nich konieczności prowadzenia monitorowania otoczenia czy tworzenia odpowiednich procedur zabezpieczających marki i ich wizerunek. Aż 7 na 10 ankietowanych przyznało, że udało im się uniknąć kryzysów właśnie dzięki dobremu przygotowaniu i profesjonalnemu działaniu w obliczu problemów - dodaje Joanna Berlińska.
Z takim spojrzeniem zgadza się Daniel Czok, Dyrektor Marketingu w LG Electronics Polska i przewodniczący jury konkursu IAB MIXX Awards, który udzielił obszernego wywiadu na potrzeby trendbooka: - Odpowiednie przygotowanie to kwestia dojrzałości organizacji. Im dojrzalsza organizacja, tym te procedury powinny być lepsze i skuteczniejsze. Ludzie działają wtedy szybciej i wychodzą z opresji lepiej lub przynajmniej mają na to szansę. Natomiast jeśli organizacja ich nie posiada, to znaczy, że jeszcze ma w swoim rozwoju coś do zrobienia. Oczywiście wszystkich zdarzeń nie da się przewidzieć, więc ostatecznie liczy się także instynkt i umiejętność podejmowania decyzji w zależności od sytuacji.
Co jeszcze w Trendbooku?
Ponadto w publikacji nie zabraknie też odpowiedzi na pytania: jak z kryzysami radzą sobie globalne brandy, czy da się zapobiegać kryzysom wizerunkowym w wyszukiwarce i tym spowodowanym przez AI. A temat PR-u kryzysowego został podjęty z perspektywy ekspertów z zakresu zarówno public relations, SEM jak i social media.
Na przykład Ewa Ziętek – Maciejczyk, Dyrektor ds. Projektów i Komunikacji w IAB Polska, opisała kryzysy globalnych marek takich jak: Balenciaga, Silicon Valley Bank (SVB) czy Lufthansa.
Tomasz Borowski, Szef Działu Komunikacji w FRENZY opisał, jak bezpiecznie prowadzić komunikację w gamingu i e-sporcie.
Z kolei Adam Kaliszewski, Szef Grupy Roboczej Social Media IAB Polska, Director, Head of Digital Practice w Solski Communications przybliżył temat dezinformacji i intencjonalnego rozprzestrzeniania fake newsów.
Roksana Frankowska, SEO Lead w KERRIS podpowiedziała, jak połączyć lekkie pióro ze sztywnymi zasadami SEO i jak działać, gdy w wyszukiwarce wybuchnie kryzys, zaś Daniel Jędrysik, Marketing Manager w agencji KS doradził, co należy zrobić, gdy Google przestaje lubić naszą stronę.
Natomiast Alina Demidowska-Świniarska, ekspertka SEM z GroupM podjęła temat brand safety w kampaniach Google Ads, a Magdalena Żuk, założycielka FineArt Communications, w swoim artykule odpowiada na kluczowe pytanie - czy da się przewidzieć kryzysy, których źródłem jest AI.
Ponadto Karolina Kulig, Marketing & PR Manager w LUCKYYOU opisała, jak zbudować strategię employer brandigową, by nie musieć budować PR kryzysowego, a Magdalena Drajkowska, Employer Branding Project Coordinator w Sunsrise System co zrobić, gdy kryzys wizerunkowy już się pojawi.
Na zakończenie Anna Miotk, Dyrektor ds. Komunikacji w Polskie Badania Internetu wyjaśniła zjawisko szumu medialnego, który może być szczególnie groźny w sytuacjach kryzysowych, a także podała kilka istotnych wskazówek, jak nim umiejętnie zarządzać.
Wiele praktycznych wskazówek dotyczących PR kryzysowego, a także wywiad z Danielem Czokiem, znajdziecie w najnowszej publikacji Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska: https://www.iab.org.pl/baza-wiedzy/sojusznik-czy-wrog-dwie-twarze-kryzysu-w-digital-public-relations/
[1] Raport Kryzysometr 2024, Alert Media Communications
[2] aport Kryzysometr 2024, Alert Media Communications
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. IAB Polska jest czwartym pod względem wielkości IAB na świecie biorąc pod uwagę liczbę członków. W 2012 roku Związek otrzymał nagrodę MIXX Awards Europe dla najlepszego IAB w Europie.