Co piąty konsument myśli o Black Friday już w październiku. Jak przygotować stronę internetową do dnia największych promocji?
Co piąty konsument myśli o Black Friday już w październiku. Jak przygotować stronę internetową do dnia największych promocji?
Wielkimi krokami zbliża się jeden z najbardziej pracowitych okresów w branży e-commerce. Marketerzy z całego świata już teraz rozpoczynają przygotowania do Black Friday, który w tym roku odbędzie się 29 listopada. Badania pokazują, że gra jest warta świeczki. Rok temu podczas „Czarnego Piątku” przeciętny konsument wydał średnio 1000 zł[1]. Decyzja o zakupach była zwykle dobrze przemyślana – 20 proc. Polaków zaczynało planować wydatki w Black Friday w połowie października, a kolejne 35 proc. w pierwszych trzech tygodniach listopada. Co można zrobić na ostatniej prostej do największego święta e-commerce, żeby zwiększyć efektywność kampanii, a jakie działania trzeba planować z większym wyprzedzeniem? Na te pytania odpowiadają ekspertki z WhitePress.
Black Friday? To się opłaca i klientom, i sprzedawcom
Co roku Black Friday okazuje się ogromnym sukcesem branży e-commerce. Nic dziwnego – badania z 2024 roku pokazały, że wśród czynników motywujących konsumentów do częstszych zakupów online największe znaczenie nadal mają te o charakterze finansowym. Są to przede wszystkim niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych (51 proc. odpowiedzi), niższe koszty dostawy (49 proc.), kody rabatowe (40 proc.) i zniżki dla osób kupujących przez internet (40 proc.)[2]. Poza niespotykanymi w skali roku promocjami na popularność „czarnego piątku” wpływa dodatkowo bliskość świąt.
Biorąc pod uwagę, że co piąty klient już teraz planuje zakupy podczas Black Friday, a większość będzie robiła to w pierwszych tygodniach listopada, czas na wzmożone kampanie marketingowe jest właśnie teraz. Jednak, jak podkreśla Agata Gruszka, International SEO Manager w WhitePress, kluczowe i strategiczne działania, jak w przypadku SEO – należy podejmować ze znacznym wyprzedzeniem.
– Warto zastanowić się, jak klienci szukają informacji o promocjach z okazji „Czarnego Piątku”, a mówiąc ściślej: jakie zapytania wpisują w wyszukiwarkę. Będą to oczywiście frazy kluczowe związane z Black Friday i promocjami, jednak tu mała uwaga. Skupianie się na zbyt ogólnych słowach kluczowych nie przyniesie oczekiwanego efektu. Dobrym pomysłem jest uwzględnienie w działaniach SEO fraz zawierających nazwę naszych produktów lub usług i dodanie do nich wyrażeń „Black Friday” czy „czarny piątek”. Na tej bazie można utworzyć lub zaktualizować treści sezonowe i promocyjne. Oczywiście nie należy zapominać o optymalizacji meta tagów, nagłówków i opisów produktów – te informacje powinny ułatwić użytkownikom znalezienie interesujących ich ofert – mówi Agata Gruszka, International SEO Manager w WhitePress.
Link building sposobem na zwiększenie widoczności w Black Friday
Strategię content marketingową z okazji Black Friday warto uzupełnić o kampanię linków zwrotnych, która zwiększy widoczność oferty. Jak podkreśla Anna Halama-Flisowska, Marketing Team Leader w WhitePress, jest to dobry sposób na zdobycie przewagi nad konkurencją, która w listopadzie prowadzi bardzo intensywne działania reklamowe.
– Jeszcze przed rozpoczęciem pozyskiwania linków zewnętrznych należy dobrze przemyśleć, gdzie dokładnie powinny one prowadzić. Może to być przykładowo landing page utworzony z okazji Black Friday. Warto tu zaznaczyć, że dobrze jest co roku bazować na tej samej stronie, oczywiście odpowiednio ją aktualizując. Z jednej strony linkowanie zewnętrzne wpłynie na pozycję landingu w wynikach wyszukiwania, z drugiej zaś – użytkownik, który kliknie w link umieszczony na innej stronie, otrzyma od razu wszystkie najważniejsze informacje o promocjach oferowanych przez firmę. Standardowo duże znaczenie ma dobór domen do link buildingu – powinny być one związane tematycznie z naszą działalnością, a także cechować się dużym autorytetem. Realizacja strategii link buildingowej w okresie przed Black Friday może wiązać się z mniejszymi kosztami – nasze doświadczenie pokazuje, że wydawcy i blogerzy obecni w WhitePress bardzo chętnie wprowadzają promocje z okazji „czarnego piątku” – dodaje Anna Halama-Flisowska, WhitePress.
Optymalizacja i responsywność strony kluczowe przed Black Friday
W związku ze zbliżającym się Black Friday właściciele sklepów internetowych staną przed wyzwaniem przygotowania strony internetowej na zdecydowanie większy ruch. Według danych Google większość użytkowników czeka na załadowanie się strony maksymalnie 3 sekundy. Po upływie tego czasu aż 53 proc. osób opuści witrynę, a współczynnik odrzuceń będzie rósł z każdą kolejną sekundą. Warto zatem regularnie mierzyć prędkość ładowania strony (np. przy pomocy Google PageSpeed Insights) oraz zadbać o stronę, kompresując obrazy, optymalizując kod czy sprawdzając przepustowość hostingu.
Duże znaczenie ma także responsywność sklepu internetowego. Badania pokazują, że 75 proc. konsumentów robi zakupy przy pomocy smartfona (dla porównania: z laptopa korzysta 64 proc.)[3]. Dlatego jeszcze przed startem promocji należy sprawdzić, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Pomocą w tym zakresie będzie Lighthouse. Patrycja Górecka-Butora, Head of Marketing WhitePress, podkreśla dodatkowo, że sukces firmy podczas Black Friday w dużej mierze zależy od testowania i monitorowania uzyskiwanych wyników.
– Jeszcze przed startem promocji warto wykonać testy A/B. Pokażą one, który wariant landing page będzie cieszył się większym zaangażowaniem użytkowników oraz przyniesie lepsze efekty. Obowiązkowym punktem na liście działań jest prześledzenie formularza zamówienia, a w przypadku wdrożenia kodów rabatowych – sprawdzenie, czy faktycznie działają. Nie możemy zapominać o stałym monitorowaniu pozycji strony w wyszukiwarce na frazy związane z Black Friday i promocjami. Regularne śledzenie wyników w Google Analytics i Google Search Console jest z kolei dobrym sposobem nie tylko na mierzenie efektywności działań, lecz także identyfikację obszarów, które można usprawnić – dodaje Patrycja Górecka-Butora, WhitePress.
Podczas Black Friday wiele firm skupia się na social mediach, kampaniach mailingowych lub płatnej reklamie. Tymczasem działania marketingowe w tym okresie powinny być szersze i obejmować również optymalizację strony internetowej i pozycjonowanie jej na tematyczne frazy kluczowe. Dzięki dobrze zorganizowanej strategii SEO firma zyskuje szansę na wzrost ruchu organicznego z wyszukiwarki, co bezpośrednio przekłada się na sprzedaż.
[1] Strategy&, listopad 2023, raport „Black Friday i wyprzedaże przedświąteczne: konsumenci w Polsce szykują portfele”
[2] Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska, 2024, raport „E-commerce w Polsce”
[3] Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska, 2024, raport „E-commerce w Polsce”