Od startupu do globalnej platformy linkbuildingowej
Od startupu do globalnej platformy linkbuildingowej
Ponad 100 tys. portali polskich i zagranicznych, dostępność 30 języków i przekroczenie bariery 100 mln złotych przychodów – to liczby, którymi WhitePress może pochwalić się w 2024 rok. Od ponad 10 lat marka sukcesywnie rozwija swoją ofertę i poszerza zasięg działalności o nowe kraje. Dzisiaj jest jedną z najpopularniejszych w Europie platform wspierających firmy w zakresie content marketingu, SEO i influencer marketingu. Na tym jednak nie koniec – w ostatnich latach WhitePress wkroczył na rynki Ameryki Północnej i Południowej, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, robiąc krok w kierunku globalnego rozwoju biznesu.
Ponad 100 tys. polskich i zagranicznych portali
W 2019 roku, na 5 lat po założeniu WhitePress, z platformą współpracowali wydawcy ponad 5400 polskich portali. To właśnie wtedy marka ogłosiła plany ekspansji zagranicznej, wskazując jej pierwsze kierunki – Węgry, Czechy, Słowację i Rumunię. Wybór krajów nie był przypadkowy – wynikał przede wszystkim ze szczegółowej analizy rynków i niewielkiej konkurencji. Rozpoczęcie działalności poza granicami Polski okazało się dużym sukcesem. Zaledwie 2 lata po tym zdarzeniu WhitePress obsługiwał już ponad 41 tys. portali w 21 językach, stając się jednym z europejskich liderów w zakresie usług SEO i content marketingowych.
Od tego czasu marka stale umacnia swoją pozycję w Europie i sukcesywnie podbija rynki zagraniczne. Jest już obecna m.in. w Ameryce Północnej, Brazylii, a także regionie MENA, który obejmuje Bliski Wschód i Afrykę Północną. Dzisiaj klienci mogą skorzystać już z bazy ponad 100 tys. polskich i zagranicznych portali obecnych na platformie. Jak wskazuje Tomasz Domański, Head of International Expansion w WhitePress, tempo ekspansji zagranicznej okazało się szybsze niż zakładały to początkowe plany.
– Nasz międzynarodowy sukces nie jest dziełem przypadku. Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek działania na danym rynku, szczegółowo go analizujemy pod wieloma względami prawnymi, finansowymi czy gospodarczymi. Przyglądamy się lokalnej konkurencji, badamy potencjał i oceniamy wszystkie ryzyka. To właśnie na tej podstawie rozpoczęliśmy ekspansję od krajów Europy Środkowej, mimo że nasi inwestorzy byli bardziej zainteresowani rynkiem brytyjskim czy francuskim. Czas na Europę Zachodnią przyszedł wkrótce, a kolejne etapy powiększania geograficznego obszaru działalności zrealizowaliśmy szybciej niż było to zakładane. Dzisiaj jesteśmy obecni na wszystkich kontynentach, posiadamy wiele firm-córek w różnych krajach, obsługujemy 30 języków w tym takie języki jak wietnamski, a także dysponujemy ogromną bazą polskich i międzynarodowych portali, blogów i copywriterów. Firmom, które chcą rozpocząć działania SEO lub content marketingowe za granicą, dajemy niemal nieograniczone możliwości wsparcia – wyjaśnia Tomasz Domański, WhitePress.
WhitePress zmienia się wraz z rynkiem
Zagraniczna ekspansja i jej efekty nie są jedynymi zmianami w WhitePress. Platforma stale poszerza zakres swoich usług, dostosowując ofertę do wymagań rynkowych, zmian w branży SEO i content marketingowej, a także naturalnej ewolucji technologicznej. Jednym z przełomów w działalności firmy była w październiku 2022 roku fuzja z Senuto – narzędziem do SEO. Jej celem było wzmocnienie oferty dla klientów międzynarodowych i wdrożenie w WhitePress zaawansowanych technologii opartych o Big Data i AI. Według Pawła Strykowskiego, CEO WhitePress, połączenie sił było przełomem na polskim rynku marketingu.
– Na początku 2020 roku wdrożyliśmy pierwszy etap integracji Senuto w WhitePress. Tym samym umożliwiliśmy reklamodawcom szybką analizę widoczności domen w wyszukiwarce Google oraz bezpłatne sprawdzenie kondycji portali i blogów. Dwa lata później nabyliśmy 100 proc. udziałów w Senuto, zachowując pełną samodzielność i niezależność firmy. Decyzja, która odbiła się szerokim echem w branży, pozwoliła nam przyspieszyć tempo międzynarodowego rozwoju, a także rozpocząć pracę nad innowacyjnymi rozwiązaniami SEO. Efektem ścisłej współpracy było m.in. stworzenie AI Media Plannera – narzędzia do automatyzacji procesu publikacji, które wspiera ekspertów w zakresie doboru słów kluczowych, wyboru miejsc linkowania czy tworzenia strategii off-site SEO. To nie tylko spora oszczędność czasu, lecz także szansa na zwiększenie skuteczności działań. Biorąc pod uwagę, że w naszej bazie znajduje się ponad 100 tys. portali, automatyzacja jest niezbędnym procesem, który z pewnością będziemy rozwijać – mówi Paweł Strykowski, WhitePress.
100 tysięcy portali w portfolio WhitePress było doskonałą okazją do launchu nowej strony internetowej firmy. Wraz z rozwojem na wielu rynkach pojawiła się potrzeba dostosowania witryny do poszczególnych regionów, a także odświeżenia designu i poprawy UX. W nowej odsłonie strona wzbogaciła się o huby edukacyjne zawierające sporo treści eksperckich, webinarów i zapowiedzi konferencji międzynarodowych i lokalnych.
Przekroczenie bariery 100 mln zł przychodu w 2023 roku
Rozwój usług i poszerzanie zakresu działalności przekłada się na wzrost przychodów osiąganych przez polski MarTech. W 2021 roku, na dwa lata po rozpoczęciu podboju rynków europejskich, przychody WhitePress wynosiły niemal 54 mln złotych, czyli o ponad 70 proc. więcej w porównaniu do poprzedniego roku. Na koniec 2023 spółka niemal podwoiła ten wynik, odnotowując pierwszy raz w swojej historii sprzedaż na poziomie ponad 100 mln złotych. Udział rynków zagranicznych w tym wyniku wyniósł 42 proc.
W planach WhitePress jest dalszy wzrost i umacnianie pozycji lidera usług SEO i content marketingowych w Europie i poza nią. Firma zapowiada realizację wydarzeń marketingowych i projektów edukacyjnych na całym świecie - już w październiku odbędzie się SEO Vibes Cyprus - kolejna konferencja, tym razem poświęcona SEO w e-commerce, a także Użytkownicy platformy mogą też liczyć na stały rozwój nowych narzędzi, w tym przede wszystkich tych wykorzystujących sztuczną inteligencję. Ambicją założycieli WhitePress jest wyznaczanie nowych trendów digital PR oraz podnoszenie standardów w branży marketingowej.