Od inspiracji do konwersji – Przewodnik po Pintereście
Od inspiracji do konwersji – Przewodnik po Pintereście
Nowa publikacja IAB Polska
552 mln użytkowników miesięcznie – tyle osób przyciągał Pinterest w 2024 roku[1]. W Polsce z blisko 7 milionami realnych użytkowników platforma plasuje się w pierwszej szóstce mediów społecznościowych pod względem potencjalnego zasięgu[2]. Mimo tak dobrego wyniku serwis pozostaje nieco na uboczu zarówno płatnych, jak i organicznych działań marketingowych. Jak wykorzystać potencjał Pinteresta do skutecznej promocji produktów i marek? „Przewodnik po Pintereście” Grupy Roboczej Social Media IAB Polska to kompaktowa i pełna konkretów analiza przybliżająca platformę od strony komunikacyjnej i mediowej, koncentrująca się na kategoriach produktów i usług, w których warto walczyć o klienta na platformie inspiracyjnej.
Czy wśród użytkowników Pinteresta marketerzy znajdą potencjalnych klientów? Serwis jest z pewnością idealnym miejscem do odkrywania i budowania narracji o produktach i usługach. Nie jest to jednak naturalny wybór dla każdej marki.
– Na Pintereście droga do konwersji jest często dłuższa i nieco bardziej wymagająca niż w przypadku innych platform społecznościowych. Dużą rolę odgrywają tu mikromomenty i trendy sezonowe, ale cierpliwość i dobre rozłożenie akcentów mogą się opłacić, szczególnie w przypadku określonych kategorii produktów. Warto zrozumieć ten ekosystem, by spotkać się tu z klientem otwartym na nowe pomysły – nie tylko tym nastawionym na spontaniczne zakupy, ale również (a może przede wszystkim) - na zaplanowane, większe wydatki – mówi Piotr Batko, ekspert ds. Paid Social, PKO Bank Polski z Grupy Roboczej Social Media IAB Polska.
Pinterest dla firm – sukces dzięki treściom organicznym?
Obecność na Pintereście to nie tylko bezpłatne eksponowanie marki w sieci, ale także możliwość pokazywania produktów w wielu kontekstach i monitorowania zainteresowania konkretnymi produktami. Ponieważ główną funkcją platformy jest inspiracja, Pinterest jest świetnym miejscem dla marek budujących świadomość użytkowników długofalowo, gotowych na długie okno zakupowe. Sprawdzi się to w przypadku wielu branż, szczególnie tych związanych z dużymi, zaplanowanymi zmianami w życiu: projekty ślubne, remonty, zmiana garderoby.
Planując obecność na Pintereście, warto wziąć pod uwagę to, że jest on najbardziej sfeminizowaną platformą społecznościową. Jak wykorzystać wyjątkowy potencjał dotarcia do żeńskiej części konsumentów? Jak planować długoterminowe działania firmy na platformie, wykorzystywać mikromomenty i trendy sezonowe, na jakie formaty postawić, wreszcie – które branże mają największy potencjał pinterestowy i dlaczego to nie tylko moda i uroda – o tym wszystkim przeczytasz w „Przewodniku po Pintereście”.
Pierwsze kroki reklamowe na Pintereście
Ważna informacja dla reklamodawców jest taka, że użytkownicy Pinteresta kochają robić zakupy. Według Raportu „Social Media 2024” osoby korzystające z Pinteresta są o 40% bardziej skłonne powiedzieć, że uwielbiają zakupy i o 75% chętniej mówią, że zawsze robią zakupy niż osoby niekorzystające z platformy[3]. Jest zatem spora szansa, że platforma stanie się kolejnym digitalowym touchpointem spotkania z klientem.
Jak zacząć reklamować się w serwisie? Pinterest Ads Manager to interfejs umożliwiający samodzielny zakup mediów przez Centrum Biznesowe Pinteresta. Marki, których działalność opiera się na treściach wizualnych, związanych np. z modą, sztuką, wnętrzami, mają szansę na dotarcie tą drogą do nowych klientów, ale kluczowe jest posiadanie profilu, na którym reklamodawca publikuje treści.
Kreowanie świadomości marki, nakłonienie do rozważenia zakupu, pozyskiwanie konwersji – Menadżer reklam umożliwia realizację działań na każdym etapie lejka zakupowego. W ramach każdego z etapów możliwe jest wybranie jednego lub dwóch celów reklamowych. „Przewodnik po Pintereście” przeprowadza czytelnika przez każdy z etapów zakupowych, przybliża formaty reklamowe, targetowanie i zaawansowane narzędzia analityczne Pinteresta. Publikacja bierze też pod lupę rozwiązania dla e-commerce: Performance+ i Shopping Ads, pomagające markom w zwiększeniu sprzedaży i zaangażowania zarówno przez atrakcyjnie wizualne treści, jak i rozwiązania stricte sprzedażowe.
Dobre zrozumienie środowiska Pinterest i odpowiednio dobrane działania to dla wielu marek skuteczna droga od inspiracji do konwersji na Pintereście. Publikacja jest do pobrania tutaj.
[1] „Przewodnik po Pintereście”, Grupa Robocza Social Media IAB Polska.
[2] Raport „Social Media 2024” Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska.
[3] Tamże.
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. IAB Polska jest czwartym pod względem wielkości IAB na świecie biorąc pod uwagę liczbę członków. W 2012 roku Związek otrzymał nagrodę MIXX Awards Europe dla najlepszego IAB w Europie.