Przewodnik dla Influencerów i Twórców Internetowych od ekspertów IAB Polska
Przewodnik dla Influencerów i Twórców Internetowych od ekspertów IAB Polska
Jak skutecznie budować jakościowe relacje z markami, działając etycznie, zgodnie z prawem i dobrymi praktykami? Jak negocjować umowy, tworzyć angażujące treści i nie utonąć w gąszczu regulacji? Przewodnik dla Influencerów i Twórców Internetowych od IAB Polska jest kompleksowym źródłem wiedzy dla osób planujących rozwijać karierę w świecie mediów społecznościowych. Publikacja w łatwy, przystępny dla młodych twórców sposób podsumowuje doświadczenie kilkudziesięciu ekspertów z kilkunastu agencji marketingowych odnoszących sukcesy w prężnie rozwijającej się branży influencer marketingu. Jest dostępna jako pdf i jako część serwisu InfluencerMarketing.iab.org.pl.
- Chcieliśmy stworzyć uniwersalny zbiór dobrych praktyk i wskazówek, który porządkuje branżowe zagadnienia i stanowi wygodną bazę wiedzy dla Twórców. W centrum naszej uwagi znaleźli się przede wszystkim młodzi i początkujący Twórcy – także niezrzeszeni w agencjach czy managementach – którzy stawiają swoje pierwsze kroki i w wielu kwestiach potrzebują tzw. „poprowadzenia za rękę”. W rezultacie na czterdziestu stronach Przewodnika skondensowaliśmy niemal całe nasze doświadczenie i know-how, który bezpłatnie udostępniamy dziś twórcom internetowym. Przewodnik zawiera dziesiątki przydatnych wskazówek i uniwersalnych tipów dla twórców internetowych – od tworzenia treści, przez udział w kampaniach reklamowych, aż po zagadnienia formalno-prawne. Omawia też najważniejsze współczesne zagadnienia, które dotyczą influencerów – m.in. kwestie sharentingu, etyki czy oznaczania treści generowanych przez AI – mówi Adrian Pokrywka, Media & Communication Manager, GetHero, Zastępca Szefa Grupy Roboczej Influencer Marketing IAB Polska i koordynator projektu.
Jak zacząć efektywną współpracę z marką i agencją
Przewodnik w dużej mierze kierowany jest dla osób, które są na początku swojej influencerskiej drogi, dlatego dostarcza podstawowej i praktycznej wiedzy na temat specyfiki pracy w ekosystemie influencer marketingu. Funkcjonują w nim bowiem nie tylko twórcy, ale też marki, agencje, odbiorcy oraz regulatorzy, których oczekiwania należy respektować, aby twórcza działalność w sieci mogła przynieść sukces.
Przed podjęciem działań influencerskich warto dowiedzieć się, jaką rolę pełni każdy z tych podmiotów, tak by zrozumieć wszystkie zależności i relacje istniejące w tym ekosystemie. Influencer powinien znać zasady dobrze przygotowanego i przemyślanego contentu do mediów społecznościowych. Odpowiednie przygotowanie w tym zakresie zdecydowanie pomaga w budowaniu zaangażowanej społeczności, a co za tym idzie przyciągania uwagi marek, co jest kluczowe dla tej działalności.
A co jak już zdobędziemy uwagę marki? Jak negocjować umowę? Jak ustalić warunki współpracy? Na co zwrócić uwagę zapoznając się z briefem? To pytania, które często zadają sobie początkujący twórcy, a odpowiedzi na nie, mogą znaleźć w Przewodniku.
Komu potrzebne są regulacje? Influencer marketing pod lupą
W Polsce, podobnie jak na całym świecie, influencer marketing wyrasta na jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów rynku digital. Notowanym rok do roku wzrostom towarzyszy profesjonalizacja i specjalizacja branży, która dostrzega konieczność odpowiedzialnej, etycznej i bezpiecznej komunikacji z odbiorcami. Regulacje stoją na straży bezpieczeństwa marki, ale także i samych twórców internetowych, którzy prowadząc płatne współprace, są zobowiązani działać zgodnie z prawem i standardami etycznymi reklamodawcy. Dziś branża uczy się, jak unikać afer, na których twórcy i marki mogą tracić nie tylko wizerunek, działając jednocześnie w interesie ochrony użytkowników.
Prawo w sieci, czyli o kwestiach formalnych
Live z zaproszonym ekspertem, post z otagowanym zdjęciem, stories z wydarzenia, karuzela z polecaniami, vlog – co łączy tak różne od siebie działania influencerskie w sieci? Z formalnego punktu widzenia wszystkie są usługami reklamowymi i jako takie muszą stać się przedmiotem umowy. To jasne, że nie każdy twórca internetowy musi się znać na prawie, każdy powinien jednak mieć świadomość, że rodzaj umowy, rozliczenia, opodatkowania to kwestie, które musi rozstrzygnąć sam, ze wsparciem agencji lub doradcy podatkowego.
Rozliczenia to jednak nie wszystko. Dzisiejszy świat cyfrowy to coraz bardziej złożony ekosystem dobrych standardów i regulacji prawnych, aby się w nim płynnie poruszać trzeba wiedzieć co mieści się w granicach prawa, a co narazi nas na kłopoty z wymiarem sprawiedliwości. Jak współpracować z firmami z tzw. branż regulowanych, produkujących np. leki i suplementy diety, alkohol czy wyroby tytoniowe? Kiedy reklama jest niezgodna z prawem? Komu przysługują prawa autorskie i jak to jest z tym wykorzystaniem wizerunku? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w Przewodniku IAB Polska.
Oznaczanie reklam. Jak robić to dobrze?
Zawsze, gdy influencer otrzymuje korzyść materialną za publikację reklamową w social mediach, musi oznaczyć ją jako materiał reklamowy – proste, prawda? Sprawa komplikuje się na poziomie sposobu oznaczania współprac, które można zasygnalizować odbiorcom na kilka sposobów. Istnieje szereg zaleceń i rekomendacji uściślających w jaki sposób należy wyróżnić treść reklamową, z czytelnością i dobrą widocznością przekazu na czele. Jaki informacje powinny znaleźć się w komunikacie o współpracy, w jaki sposób je publikować i jak rozstrzygać wątpliwości w tym temacie – tej części poradnika naprawdę nie warto pominąć.
Etyka pracy influencera
Dwie najważniejsze wartości w pracy influencera? Wiarygodność i autentyczność – bez tego nie przekona się do swoich treści nikogo: ani marek, ani odbiorców. O czym warto pamiętać w komunikacji z widzami, a czego unikać, by nie stracić ich zaufania? Jak tworzyć content w dobie AI? Jak omijać szerokim łukiem kryzysy wizerunkowe, a jak mówić o kontrowersyjnych tematach? Działania influencerskie mają realny wpływ na użytkowników, promowanie pozytywnych wartości i postaw wyrasta więc na kluczowy aspekt w pracy twórcy internetowego. Poradnik IAB Polska przypomina o tym młodym ludziom, marzącym o sukcesie w branży.
Poradnik jest częścią pierwszego polskiego serwisu z dobrymi praktykami w zakresie influencer marketingu. InfluencerMarketing.org.pl powstał przy udziale i pod patronatem UOKiK.
Publikacja dostępna na stronie: https://influencermarketing.org.pl/dla-influencera
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. IAB Polska jest czwartym pod względem wielkości IAB na świecie biorąc pod uwagę liczbę członków. W 2012 roku Związek otrzymał nagrodę MIXX Awards Europe dla najlepszego IAB w Europie.