Rynek e - commerce: wartość globalnych wydatków marketingowych na retail media stanowi już ponad 14 % wszystkich budżetów reklamowych
Rynek e - commerce: wartość globalnych wydatków marketingowych na retail media stanowi już ponad 14 % wszystkich budżetów reklamowych
W ubiegłym roku retail media były trzecim co do wielkości kanałem inwestycyjnym w reklamę cyfrową w ujęciu globalnym[1]. Środki z innych kanałów marketingowych przenosi do mediów detalicznych połowa kupujących[2]. Wzrost ich znaczenia w planowaniu komunikacji marketingowej to jeden z wiodących trendów e-commerce, który w Polsce rozwija się sukcesywnie wraz z notowanym rok do roku wzrostem liczby osób kupujących online (79% w 2023)[3]. W dobie walki o lojalność klienta w kanałach online i offline, retail media stają się nie tylko narzędziem sprzedażowym, ale i doskonałym instrumentem budowania świadomości marki. Jak trendy w retail mediach będą kształtować polski e-commerce?
– Z badań wiemy, że dzisiejsi konsumenci zaczynają i kończą ścieżkę zakupową w e-commerce. Pogłębienie ich zaangażowania w trakcie procesu zakupowego bez wykorzystania nowoczesnych technologii z obszaru komunikacji marketingowej wydaje się dziś niemożliwe, dlatego to właśnie retail media, oferujące cyfrowe formaty reklamowe w aplikacjach e-commerce sprzedawców detalicznych i platform, ale także w social mediach, CTV, DOOH, wyrastają na jeden z najważniejszych kierunków rozwoju sprzedaży internetowej. Dla wielu marketerów potencjał retail mediów nie jest jeszcze dobrze rozpoznany, ale do walki o serce i portfel klienta możemy dziś stawać uzbrojeni w twarde dane i doświadczenia liderów rynku. Dlatego podczas wrześniowej konferencji IAB How To: Retail Media 2024 przybliżymy zagadnienia związane z trendami i największymi wyzwaniami dla marek, ale także obszary dotyczące analityki, mierzalności i skutecznego integrowania narzędzi mediowych w strategii biznesowej – mówi Łukasz Sztuczyński, eCommerce Director w GroupM Poland oraz przewodniczący Rady Programowej IAB HowTo Retail.
Lojalność – nowe złoto
Konkurencja na rynku e-commerce to nie jedyny powód, dla którego przyciągnięcie i zatrzymanie uwagi klienta jest dziś wyzwaniem. W dobie szumu informacyjnego, mnogości przekazów i atrakcyjności ich form wygrywają ci gracze, którzy potrafią zwiększać zaangażowanie. Retail media, z unikalnymi możliwościami personalizacji reklam, pomagają tworzyć indywidualne doświadczenia zakupowe i zwiększać satysfakcję, co w dłuższej perspektywie wzmacnia więź z klientami.
Możliwości retail mediów w obszarze personalizacji i docierania z przekazem to ogromny potencjał do komunikowania wartości marki i unikalnych cech produktu. Angażujące, spersonalizowane kampanie, odwołujące się do wartości, tworzące więź emocjonalną to niezastąpiony element budowania świadomości i wizerunku marki na konkurencyjnym rynku.
Retail media – marketing przyszłości?
Nie należy przy tym zapominać, że choć wartość rynku e-commerce rośnie rok do roku, a sprzedaż online stanowi coraz większy udział w całkowitej sprzedaży detalicznej, to właśnie integrowanie działań marketingowych w kanałach online i offline jest kluczem do tworzenia spójnego doświadczenia zakupowego. Skuteczna strategia omnichannel, bazująca na zintegrowanych kampaniach digitalowych, to droga do budowania jakościowej relacji z klientem i jego lojalności, która jest dziś konieczna do osiągania długofalowych wzrostów.
- Szansa dotarcia do konsumentów z wysoką intencją zakupową dla naszego produktu to wielka, wciąż niewystarczająco wykorzystywana przewaga retail mediów. Zbieranie i analiza danych, które marki mogłyby pozyskiwać z tego kanału to zagadnienie, nad którym warto się pochylić w najbliższej przyszłości – dodaje Łukasz Sztuczyński.
Retail media, przynoszące wiele korzyści zarówno sprzedawcom, jak i reklamodawcom, mogą niebawem okazać się kluczowym elementem strategii sukcesu na rynku e-commerce. Poświęcona w całości powyższym zagadnieniom konferencja IAB HowTo: Retail 2024 odbędzie się 26 września w Warszawie.
[1] Rynek e-commerce i retail media w: Raport Strategiczny IAB Polska „Internet 2023/2024”
[2] IAB Europe’s Attitudes To Retail Media Report
[3] Rynek e-commerce i retail media w: Raport Strategiczny IAB Polska „Internet 2023/2024”
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 250 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. Ponadto IAB Polska jest obecnie trzecią pod względem wielkości organizacją reklamy internetowej w Europie obok Wielkiej Brytanii i Niemiec.