25 lat branży digital i co dalej? Odpowiedzialność, rozwój kompetencji i jakość reklamy online
25 lat branży digital i co dalej? Odpowiedzialność, rozwój kompetencji i jakość reklamy online
Odpowiedzialność, kompetencje i jakość reklamy cyfrowej to trzy największe wyzwania współczesnego digital marketingu zdaniem ekspertów IAB Polska, organizacji kształtującej polską branżę cyfrową od dwudziestu pięciu lat. Jak proste banery sprzed lat zmieniły się w potężne narzędzia do komunikacji marketingowej mogącej wpływać na obraz świata, „Przez ostatnie 25 lat byliśmy integralną częścią ewolucji reklamy online, dzięki czemu dziś skutecznie identyfikujemy trendy i wyzwania, by rozwijać się w duchu przemian rewolucji technologicznej mającej jak najlepiej służyć człowiekowi, nigdy odwrotnie” – mówi Włodzimierz Schmidt, CEO IAB Polska.
– Droga, którą przeszliśmy jako organizacja zrzeszająca polskie środowisko cyfrowe i kreująca polski online, przyniosła moc doświadczeń, dzięki którym w tym roku nie tylko świętujemy ważny jubileusz 25-lecia, ale i - świadomi priorytetów - odważnie patrzymy w przyszłość. Najbliższe lata przyniosą wytężoną pracę nad obszarami zdefiniowanymi przez nowe technologie i wynikające z nich regulacje. Rozumiejąc, jak kluczowe będzie poszerzanie kompetencji marketingowych, musimy skupić się przede wszystkim na jakości reklam i odpowiedzialności branży wobec użytkowników internetu, który staje się coraz bardziej ekspansywnym, pełnym możliwości, ale i zagrożeń środowiskiem życia dla wielu ludzi w Polsce, w Europie i na świecie – dodaje Włodzimierz Schmidt.
Have you ever clicked you mouse right here?
Czarny statyczny prostokąt z kolorowym napisem: “Have you ever clicked your mouse right HERE? You will”. Tak wyglądał pierwszy banner, który w 1994 roku wyznaczył początek ery reklamy online. Po kliknięciu we wskazane miejsce użytkownicy byli przekierowywani do kampanii online marki AT&T.
Od tego czasu branża dorosła – rozwojowi technologicznemu towarzyszą coraz to kreatywniejsze formy przekazu, a marki z rosnącą świadomością budują swoją tożsamość i relacje z klientami. Digital marketing stanowi dziś ogromny sektor rynku, którego wartość rośnie z roku na rok, a siły oddziaływania reklamy online nie da się lekceważyć. Jak pokazuje najnowsze badanie IAB/ PwC AdEx 2023 wydatki na reklamę cyfrową stanowiły w ubiegłym roku 53 proc. całości wydatków reklamowych. To z kolei wskazuje na bardzo dobry stan branży digitalowej, a także jej dalszy dynamiczny rozwój[1]. Lecz ekspansji świata cyfrowego towarzyszą niestety zagrożenia: fake newsy, hejt, szkodliwe i uzależniające algorytmy, niebezpieczne treści, których nie można bagatelizować. Liderzy branży kierują czujne spojrzenie także w stronę sztucznej inteligencji, która – podobnie jak wiele technologii – może wiązać się również z niebezpieczeństwem, jeśli znajdzie się w niewłaściwych rękach.
– Odpowiedzialność branży rozumiemy jako troskę o szeroko pojęty digital well-being odbiorców – dorosłych i dzieci, a także etykę i ekologię. Konsekwentnie dążymy do tego, by korzystanie z internetu było bezpieczne i pomagało budować świat wartości. Przykładowo, w ubiegłym roku wspólnie z UOKiK wypracowaliśmy dobre praktyki dotyczące oznaczania współpracy z influencerami i wraz z największymi branżowymi organizacjami nadal tworzymy nowe standardy w tym zakresie. W tym roku przygotowaliśmy Przewodnik po DSA (Akt o Usługach Cyfrowych) – dokument zwanym konstytucją internetu, który obowiązuje w całej Unii Europejskiej od 17 lutego 2024. Aktywnie uczestniczymy też w krajowych i unijnych pracach nad Aktem o Sztucznej Inteligencji (tu również przygotowaliśmy FAQ dotyczące najważniejszych dla branży cyfrowej zagadnień) oraz ESG – dodaje Włodzimierz Schmidt.
Digital mindset. Wyzwanie: rozwój kompetencji
Fakt, że wydatki na reklamę online rosną dwucyfrowo każdego roku[2], nie pozostawia wątpliwości – branża online to jedna z najszybciej rozwijających się, obok IT, dziedzin biznesu. Jako taka potrzebuje coraz więcej wykwalifikowanych pracowników, ale na tym wyzwanie się nie kończy – upskilling jest dziś warunkiem niezbędnym do harmonijnego, odpowiedzialnego rozwoju sektora digital.
– Mamy świadomość, że działania w zakresie edukacji muszą być kierunkowane nie tylko na indywidualny rozwój pracowników, ale przede wszystkim na podejście systemowe. Tylko tak sprawimy, że na rynek będą wchodziły osoby z aktualnymi kompetencjami cyfrowymi, gotowe do rozwijania umiejętności zgodnie z bieżącymi potrzebami dynamicznej branży. W erze pojawiających się wciąż nowych zawodów pozyskiwanie talentów jest tak samo ważne jak standaryzacja kwalifikacji. W najbliższych latach planujemy rozwijać stworzony przez nas w 2015 roku międzynarodowy standard kwalifikacji e-marketingowych DIMAQ, skupiając się na tym, aby w dalszym ciągu był atrakcyjnym systemy long-life learning również dla pracowników z wieloletnim doświadczeniem w branży – komentuje Robert Wielgo, CMO IAB Polska.
Q jak Quality
Wybór kanałów, platform, narzędzi i stojących za nimi technologii reklamy online stwarza dziś niemal nieograniczone możliwości budowania świadomości marki, docierania do klienta, wzrostu sprzedaży i retargetingu. W tak szybko rozwijającym się środowisku coraz ważniejsze stają się aspekty dotyczące jakości i transparentności reklamy: bezpieczeństwo marki, przeciwdziałanie oszustwom (anti-fraud), widzialność reklam (viewability) czy bezpieczeństwo rozwiązań programatycznych.
Potwierdza to badanie przeprowadzone przez QUALID – program propagujący jakość reklamy cyfrowej IAB Polska. Znaczenie brand safety podczas realizacji kampanii podkreśliło aż 93 proc. respondentów, wskazując jednocześnie potrzebę większej transparentności i skutecznego zabezpieczenia przed oszustwami.
- Już dzisiaj widzimy ogromny wpływ nowych technologii i AI na rynek reklamy cyfrowej. To z kolei rodzi potrzebę dostosowywania standardów do nowej rzeczywistości digitalowej i wymaga od całej branży odnalezienia się w nowych realiach. Dlatego obecnie najważniejszą rolą organizacji takich jak IAB Polska jest przewidywanie na podstawie wiarygodnych badań i danych, kierunku rozwoju oraz prognozowanie szans i ryzyka związanego z tym rozwojem. Pozwoli to nam na opracowywanie i wdrażanie standardów i dobrych praktyk chroniących przez potencjalnymi zagrożeniami, ale także czerpanie maksimum korzyści z nowych rozwiązań technologicznych – komentuje Robert Wielgo.
25 lat digitalu
Podczas listopadowej edycji jednego z najbardziej prestiżowych branżowych konkursów, IAB MIXX Awards 2024, odbędzie się Gala 25-lecia IAB Polska. – Można by odnieść wrażenie, że tak dojrzała branża, jaką stał się polski digital, jest już w pełni „zaopiekowana”. Nic bardziej mylnego, stajemy właśnie u progu nowej ery – ery AI, ery dalszej ekspansji rzeczywistości digitalowej. Świętując 25 lat, nie zapominamy więc o dalszych celach: jeszcze intensywniejszym przyglądaniu się nadchodzącym transformacjom i o skutecznym dialogu z wszystkimi podmiotami rynku, budującymi wspólnie lepszy, bezpieczniejszy, bardziej odpowiedzialny świat cyfrowy – dodaje Włodzimierz Schmidt.
[1] IAB/PwC AdEx 2023 r.
[2] Badanie IAB/PwC AdEx 2023
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. IAB Polska jest czwartym pod względem wielkości IAB na świecie biorąc pod uwagę liczbę członków. W 2012 roku Związek otrzymał nagrodę MIXX Awards Europe dla najlepszego IAB w Europie.