Raport Strategiczny IAB Polska „Internet 2023/2024”: Wartość rynku reklamowego online może przekroczyć granicę 10 mld zł w przyszłym roku
Raport Strategiczny IAB Polska „Internet 2023/2024”: Wartość rynku reklamowego online może przekroczyć granicę 10 mld zł w przyszłym roku
Polska branża cyfrowa jest dojrzała i stabilna, a internet stanowi integralną część działań marketingowych, już teraz odpowiadając za 53% tortu reklamowego. Optymizmem napawa widoczny potencjał do dalszych wzrostów. Z drugiej strony branża stoi przed ważnym sprawdzianem z szybkości adaptacji do nowych rozwiązań. Sztuczna inteligencja rzuca wyzwanie pełne nieograniczonych możliwości, ale i nowych wyzwań. Jak wygląda polski internet na tle UE, jak zmienia się rynek e-commerce i retail media, jak kształtują się wydatki na reklamę online, co nowego na rynku SEM, jakie obserwujemy zmiany w social mediach i jaki jest wpływ nowych przepisów na branżę internetową – to tylko niektóre z zagadnień opracowanych przez ekspertów IAB Polska w Raporcie Strategicznym Internet 2023/2024, najważniejszym podsumowaniu polskiego rynku digital.
– Mamy świadomość, że Raport Strategiczny IAB Polska od lat jest ważnym kierunkowskazem dla branży, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że w tym wyjątkowym, jubileuszowym roku, wiele firm czekało na niego w jeszcze większym napięciu. Właśnie teraz, w momencie rewolucyjnych zmian świata digital, wyjątkowo uważnie czytamy najświeższe dane, analizy trendów i zjawisk wpływających na poszczególne obszary rynku, bo pytania o kierunki dalszego rozwoju w dobie AI czekają na odpowiedzi. Dziś, po dwudziestu pięciu latach, kiedy jako branża osiągnęliśmy stabilność i uporządkowane ramy działania, niezmiennie koncentrujemy się na tym, co będzie jutro, a nie na tym, co już osiągnęliśmy. Z ciekawością przyglądamy się aspektom opisanym w raporcie, stanowiącym pokaźne kompendium wiedzy na temat branży komunikacji cyfrowej i jej rozwoju – mówi Włodzimierz Schmidt, Prezes IAB Polska.
Gen AI – demokratyzacja w IT
Pytanie o zakres zmian, jakie w branży komunikacji cyfrowej wprowadza sztuczna inteligencja, powraca w wielu rozdziałach dokumentu. Trudno się dziwić, już dziś umiemy stwierdzić, że w ubiegłym roku narzędzia oparte na algorytmach AI zyskiwały nowych użytkowników w tempie, którego nie odnotowały nawet najpopularniejsze platformy społecznościowe.
Rozbudowane możliwości generowania tekstów i obrazów przyniosły pierwsze duże kampanie reklamowe oparte o AI, takich gigantów jak Coca-Cola, Nike czy Half Price, ale miniony rok to także demokratyzacja sztucznej inteligencji, która, dzięki otwartym API, jest dostępna dla szerokiego grona użytkowników nie mających głębokiej wiedzy technicznej i ogromnych budżetów. AI-Generated Advertising to nie jedyne nowość, sztuczna inteligencja pozwoliła także m.in. na wprowadzenie udoskonalonych chatbotów i lepszą interakcję z klientami, analiza ogromna zbiorów danych umożliwia bezprecedensowe możliwości personalizacji i optymalizacji kampanii. Rewolucyjne zmiany, jakie AI wprowadza w komunikacji marek z konsumentami, sprawiają, że właśnie marketing jest jednym z kluczowych obszarów, które mogą wejść na wyższy etap produktywności dzięki jej wykorzystaniu.
O korzyściach płynących z wykorzystania AI w marketingu przeczytacie w najnowszym Raporcie Strategicznym, w którym narzędzia oparte o tę technologię dla nowoczesnego marketera przybliża m.in. ekspertka z Google Polska.
Rynek reklamy online wciąż rośnie
Dziś, gdy internet zmienia sposób naszej pracy i odpoczynku, komunikacji i robienia zakupów, na rynku mediów jest kluczowym motorem napędowym. W 2023 roku odpowiadającym za ponad dwie trzecie wzrostu całego segmentu komunikacji. Wśród najprężniej rozwijających się segmentów rynku na pierwszym miejscu wyróżnia się reklama internetowa.
W ubiegłym roku komunikacja cyfrowa pozyskała 53% tortu reklamowego. Rynek reklamy cyfrowej w Polsce przyspieszył tempo rozwojowe w porównaniu do wcześniejszego roku, a zakładając utrzymanie tego tempa, jego wartość powinna na koniec roku 2024 osiągnąć pułap 8,6–8,8 mld zł, zaś w roku kolejnym przekroczyć granicę 10 mld zł. To prawdopodobny scenariusz w świecie, w którym cyfrowe media audiowizualne rewolucjonizują standard korzystania z treści telewizyjnych, DOOH zmienia jakość całego segmentu reklamy zewnętrznej, a ścieżka zakupowa klientów coraz częściej zaczyna się i kończy w e-commerce.
Czy polski internet jest już dorosły? 25 lat IAB Polska
Nie bez znaczenia jest fakt, że premiera najnowszego Raportu Strategicznego miała miejsce podczas Forum IAB 2024, kiedy organizacja zrzeszająca polskie firmy cyfrowe świętowała 25 lat działalności.
– Doświadczenie, które zdobyliśmy kształtując polską branżę online, okazuje się bezcenne, w dobie rewolucyjnych zmian świata cyfrowego. Praca nad europejskim Aktem o Usługach Cyfrowych, który zmienia realia funkcjonowania w internecie, to bardzo ważny, ale nie jedyny krok w stronę ochrony użytkownika i podnoszenia jakości komunikacji online. Nieustannie pracujemy nad standaryzacją reklamy, rozwijamy program QUALID, mocno koncentrujemy się na edukacji branży, m.in. przez rozwój certyfikacji DIMAQ. Grupa Robocza Badania działająca w ramach IAB Polska opracowała w minionym roku nowe wskaźniki efektywności komunikacji marketingowej, przeprowadziliśmy także badanie connected TV opisujące zwyczaje polskich użytkowników związane z konsumpcją treści wideo. Moment, w którym znalazła się branża, na pewno nie pozwala na to, by osiąść na laurach – jesteśmy świadkami niezwykle ciekawych procesów transformacji świata online, ale nie poprzestajemy na przyglądaniu się im, korzystając z bogatego doświadczenia, bierzemy aktywny udział w kreowaniu nowej rzeczywistości – mówi Robert Wielgo, CMO IAB Polska.
W najnowszym Raporcie Strategicznym „Internet 2023/2024” razem z ekspertami IAB Polska prześledzicie dynamikę wzrostu reklamy online w ubiegłych latach, zagłębicie się w kondycję klas mediów cyfrowych, przeczytacie o trendach i prognozach dla rynku i inspirujących case studies. Przeczytacie również na temat najważniejszych wydarzeń prawnych ostatniego roku, programach certyfikacyjnych i edukacyjnych, a także badaniach IAB Polska.
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. IAB Polska jest czwartym pod względem wielkości IAB na świecie biorąc pod uwagę liczbę członków. W 2012 roku Związek otrzymał nagrodę MIXX Awards Europe dla najlepszego IAB w Europie.