Jeden most zniszczony 33 razy przez ciężarówki – brak tej technologii jest jedną z przyczyn
Jeden most zniszczony 33 razy przez ciężarówki – brak tej technologii jest jedną z przyczyn
Dwa lata temu jedna z kampanii w Wielkiej Brytanii apelowała o większą ostrożność kierowców zawodowych i optymalny wybór trasy, który byłby dopasowany do specyfiki pojazdów. Dlaczego? W ciągu roku zniszczono tam ponad 1 800 mostów, a jeden z nich - Cambridgeshire - został uszkodzony przez pojazdy ciężarowe aż 33 razy.[1] W Polsce podobne sytuacje również się zdarzają. Powód? Nierzadko to po prostu brak podstawowych rozwiązań uwzględniających ograniczenia wysokościowe i tonażowe, ograniczenia prędkości ruchu i zakazy. Oszczędność na prostych i niezbędnych technologiach, może doprowadzić firmę do strat liczonych w setkach tysięcy, wynikających z uszkodzonych aut. Za pomocą jakich rozwiązań i map najlepiej planować trasy dla pojazdów ciężarowych i na jakie funkcje zwrócić uwagę? Na to pytanie odpowiada ekspert Inelo z Grupy Eurowag.
Technologie w służbie bezpieczeństwa na drodze
Wyznaczanie trasy przejazdu ciężarówki może wydawać się stosunkowo prostą czynnością, jednak w rzeczywistości jest to złożony proces, który wymaga analizy wielu istotnych czynników. W czasach, gdy kierowcy korzystali jeszcze z papierowych map lub nawigacji działających offline, wybór trasy przejazdu często opierał się na wiedzy i doświadczeniu truckera lub jego dyspozytora. Brak dostępu do najnowszych informacji dotyczących, m.in. natężenia ruchu, zmiennych warunków atmosferycznych czy zdarzeń drogowych, takich jak korki czy wypadki znacznie utrudniał wybór najlepszej drogi, a także zwiększały ryzyko poruszania się po trasach nieprzeznaczony dla ciężarówek. Jak wygląda ten proces dzisiaj i czy nadal jest skomplikowany?
- Optymalizacja tras przejazdu osiągnęła wysoki poziom dzięki rozwojowi telematyki. Nowoczesne rozwiązania z tej dziedziny pozwalają nie tylko stale monitorować położenie ciężarówki, ale także nawigować pojazd w czasie rzeczywistym. Dzięki temu niespodziewane zdarzenia drogowe ani korki nie opóźnią dotarcia pojazdu do celu, ponieważ trasa przejazdu ciężarówki zostanie zaktualizowana, a najnowsze wskazówki trafią bezpośrednio do kierowcy wykonującego transport. Ponadto kompleksowa telematyka zwiększa bezpieczeństwo truckerów i innych uczestników ruchu, ponieważ uwzględnia, m.in. opłaty drogowe, ograniczenia tonażowe lub gabarytowe, a także klasy emisji spalin dopuszczalne w wybranej lokalizacji. To wszystko sprawia, że auto dotrze do celu najlepszą drogą w aktualnych warunkach, a kierowca i przewoźnik może uniknąć naruszania przepisów, prowadzących do niebezpiecznych zdarzeń i dotkliwych kar finansowych – zaznacza Krzysztof Manys, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.
Nowoczesne mapy z atrybutami ciężarowymi
Nawet najdokładniejsze i najnowsze informacje dotyczące np. utrudnień drogowych lub atmosferycznych stają się bezużyteczne, jeśli szybko i bezpośrednio nie trafią do kierowcy. Nowoczesne technologie zapewniają dwustronną komunikację z kierowcą, a dzięki temu firma transportowa dokładnie wie, jak przebiega realizacja zlecenia. Dużą rolę odgrywa również to, by rozwiązania telematyczne były czytelne i proste w obsłudze, wyposażone w dedykowane mapy z atrybutami ciężarowymi.
- Sprawdzona nawigacja jest jednym z podstawowych narzędzi każdej firmy transportowej. To właśnie na jej wiarygodności opiera się duża część prowadzonego biznesu. Dlatego ważne jest to, by dostarczała jak najnowsze informacje i była przyjazna w użytkowaniu. Niedawno wyposażyliśmy telematykę GBox Assist w mapy HERE, by udoskonalić dotychczasowe funkcje i zwiększyć komfort z jej korzystania. Teraz dzięki zdalnym aktualizacjom GBox’a kierowca oraz osoba zarządzająca flotą pojazdów ciężarowych mogą na zawsze zapomnieć o czasochłonnym podłączaniu pendrive’ów z nowymi danymi. Z kolei wyszukiwarka online POI daje dostęp do aktualnych informacji na temat punktów usługowych w trasie, takich jak stacje paliw, restauracje, motele czy serwisy. Nasza najnowsza wersja telematyki pozwala spersonalizować również wiele ustawień, co sprawia, że nawigacja ciężarówki może uwzględnić dokładne parametry pojazdu czy korki na drodze. Co więcej, kierowca lub dyspozytor może wskazać własne preferencje dotyczące tras przejazdu, co zapewnia większą elastyczność w wyborze trasy – wyjaśnia Krzysztof Manys.
Jak technologia zwiększa opłacalność transportu?
Każda ciężarówka wyposażona w telematykę stanowi źródło danych, które mogą być użyteczne nie tylko do planowania tras konkretnego pojazdu, ale również pozostałych aut wchodzących w skład floty przewoźnika. Zaawansowana analiza tych informacji niesie wiele korzyści, które pozwalają m.in. lepiej planować trasy na przyszłość i wybierać odcinki, które umożliwiają szybszy przejazd, a także niższe zużycie paliwa czy tańsze opłaty drogowe. Te ostatnie aspekty mają kluczowe znaczenie dla rentowności świadczonych usług. Korytarzowanie tras, czyli rozwiązanie umożliwiające kalkulowanie kosztów związanych z przejazdem ciężarówki wybranymi odcinkami dróg. Po wyborze najkorzystniejszej trasy np. przez dyspozytora wskazówki nawigacyjne mogą szybko i wygodnie trafić do kierowcy za pośrednictwem telematyki.
Zarządzanie transportem drogowym staje się znacznie wydajniejsze dzięki integracji telematyki z systemami TMS. Połączenie tych dwóch zaawansowanych rozwiązań pozwala integrować znaczne zasoby danych, począwszy od pozbawionego błędów przekazywania zleceń transportowych, a kończąc na analizie poziomu zużycia paliwa każdego z pojazdów. Przejrzysty dostęp do informacji operacyjnych umożliwia monitorowanie wielu aspektów towarzyszących przewozom drogowym i skutecznie identyfikować obszary, które mogą wymagać usprawnień. W efekcie firma transportowa może osiągać wyższą rentowność, a osoby zarządzające przedsiębiorstwem mogą na podstawie analizy danych podejmować lepsze decyzje biznesowe.
[1] Network Rail Media Centre, Most bashed bridges in Britian revealed, 2022