Blogosfera w Łodzi się profesjonalizuje
Blogosfera w Łodzi się profesjonalizuje
Coraz więcej internetowych twórców z Łodzi przebija się spośród różnorodnego środowiska blogosfery i traktuje swoje miejsce w sieci jako pomysł na biznes lub drogę do zbudowania silnej marki osobistej. Blogerzy nie tylko realizują kampanie reklamowe dla znanych marek, ale też wydają książki, sprzedają autorskie produkty w sklepach internetowych, prowadzą warsztaty i zarabiają na edukowaniu innych. Łódzkie środowisko blogerów wspiera też lokalne firmy.
Blogosfera w Łodzi kiedyś i dziś
Niebałaganka, Refreszing czy Szusz, to miejsca w sieci tworzone przez łodzianki. Choć ich tematyka jest zupełnie inna, to łączy je publiczność liczona w dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy fanów. Mniej lub bardziej popularne blogi prowadzi też wielu innych łodzian. Mimo, iż są to często miejsca skierowane do wąskiej grupy odbiorców, np. osób zainteresowanych renowacją mebli, organizacją życia w domu czy lokalnymi restauracjami, to skupiają one wokół siebie grono stałych czytelników. Prowadzenie bloga dla wielu autorów stało się sposobem na życie i pomysłem na rozwój kariery zawodowej. Dawniej blogi postrzegane były jako rodzaj internetowego pamiętnika. Dziś bardziej przypominają profesjonalne magazyny lifestylowe i branżowe, a ich autorzy nierzadko traktują je jak swój biznes. Ważny jest nie tylko właściwy dobór tematyki, pisanych tekstów, ale też wysokiej jakości zdjęcia. Iza Borowska, współautorka bloga "Jemy w Łodzi" zauważa, że gołym okiem widać, kto nadąża za trendami i potrafi zbudować poczytny blog, nawet jeśli dotyczy on niszowej tematyki: – Na naszej stronie organizujemy drugą edycję konkursu dla blogerów kulinarnych z Łodzi. Z poprzedniej, która miała miejsce trzy lata temu przetrwały tylko dwie nominowane strony. To pokazuje, że prowadzenie profesjonalnego bloga zajmuje naprawdę dużo czasu. Dziś poziom jest znacznie wyższy niż jeszcze kilka lat temu. Nie wystarczy dobrze gotować i publikować ciekawe przepisy, ale trzeba dysponować świetnymi zdjęciami i skupiać wokół siebie czytelników w mediach społecznościowych, a to często zajęcie na cały etat – mówi Iza. Jak wynika z „Raportu Polska Blogosfera 2016” zjawisko profesjonalizacji blogosfery widoczne jest w skali całego kraju. Coraz więcej twórców zaczyna zarabiać na prowadzeniu bloga - 40 proc. realizuje płatne wpisy sponsorowane, dla 6 proc. blog jest jednym z głównych źródeł utrzymania, a dla 4 proc. stał się zawodem na cały etat1.
Blog jako wsparcie dla biznesu
Autorzy coraz częściej traktują blogi także jako miejsce do promocji swojej marki osobistej. Agnieszka Skupieńska, łodzianka i autorka bloga Tosieoplaca.pl uczy, jak zarabiać na pracy w domu. Wydała własną książkę i regularnie edukuje innych poprzez kursy on-line. Blog pomógł także w rozwoju kariery Wojciecha Wawrzaka, prawnika, który jako student założył specjalistycznego bloga Prakreacja.pl. Wojtek porusza na nim tematy związane z aspektami prawnymi w branży kreatywnej. Swoim profesjonalnym podejściem do tematu zyskał stałe grono czytelników i zbudował silną markę osobistą. Dzięki temu pierwsze zlecenia zdobył zaraz po studiach i przyznaje, że znacznie pomógł mu w tym blog, który został wyróżniony nagrodą za Najlepszy Blog Roku w 2015 r.: – Wszystko zaczęło się od bloga i nadal dużo wokół niego się kręci. Obecnie mam też inne możliwości promowania swojej marki np. poprzez prelekcje na konferencjach branżowych, podcasty czy webinary, ale kołem zamachowym była Prakreacja. Wielu blogerów wykorzystuje swoje strony do wspierania prowadzonej działalności. Blogosfera jest obecnie tak nasycona, że twórcy niekoniecznie koncentrują się na zbudowaniu najbardziej poczytnego miejsca w sieci i promowania na nim marek, ale tworzą z bloga wizytówkę osobistą, która przyciąga klientów i nakręca im sprzedaż usług czy produktów w sklepie internetowym – mówi Wojciech Wawrzak, który prowadzi także warsztaty dla blogerów, które coraz częściej organizuje się w Łodzi.
Środowisko zaczyna się integrować
Widać to po ilości inicjatyw, jakie dla tych twórców organizuje się w mieście. W zeszłym roku cyklicznie odbywały się zamknięte spotkania dla kilkunastu autorów blogów w łódzkim oddziale Idea Hub – Jesteśmy otwarci na współpracę z branżą kreatywną, dlatego chętnie wspieramy wydarzenia i akcje skierowane m.in. do twórców internetowych. Formuła spotkań mastermind to doskonała okazja do bliższego poznania, wymiany doświadczeń i wspólnego wypracowania sposobów na rozwiązanie problemów wynikających z prowadzenia bloga i potraktowanie swojej internetowej działalności z biznesowym podejściem – mówi Marta Bloch, project manager Idea Hub, który partneruje dużej, branżowej konferencji Łódź Bloguje. Impreza od pierwszej edycji przyciąga twórców nie tylko z Łodzi, ale także z całego kraju. Organizatorzy zapowiadają kolejną odsłonę wydarzenia na jesień 2017 r. W Łodzi regularnie odbywają się także mniejsze spotkania m.in. matek i ojców, którzy prowadzą blogi rodzicielskie czy blogerek urodowych. Co roku na MeetBlogin zjeżdżają do Łodzi blogerzy wnętrzarscy, dla których organizowane są prelekcje poświęcone designowi, konkursy oraz warsztaty i szkolenia prowadzone przez specjalistów z branży. Autorzy stron poświęconych kuchni i gotowaniu uczestniczą z kolei w Ogólnopolskim Spotkaniu Blogerów Kulinarnych, na którym mogą wziąć udział m.in. w szkoleniach poświęconych profesjonalnej fotografii. Twórcy przyznają, że choć Łódź nie może uznawać się za blogerską stolicę Polski, to w mieście pojawia się coraz więcej wydarzeń i możliwości, które przyciągają to środowisko i tworzą dla niego sprzyjające warunki do rozwoju.