Lightscape

8 grudnia 2017, 16:24, LightscapeIdea Hub Łódź

Kreatywnie. Przedsiębiorczo. Po łódzku

Gra, która zyskała ponad milion zwolenników na całym świecie, awangardowe skarpetki  sprzedające się w 25 tysiącach egzemplarzy rocznie czy rajstopy z lokalnymi wzorami, o które zabiegają zagraniczne firmy. To tylko niewielki procent biznesów z Łodzi, które sławią miasto nie tylko w całej Polsce, ale i poza jej granicami. Jak w mieście kreatywnych wspiera się biznes?

Niedawne przystąpienie Łodzi do sieci Miast Kreatywnych UNESCO, konkurs Lokale dla Kreatywnych czy program Kreatywna Przedsiębiorczość to działania, które wspierają twórczą stronę miasta. A jest co wspierać. Według danych, biznes w Łodzi ma się coraz lepiej. Tylko w 2017 r. w mieście powstało ponad 4 tysiące indywidualnych działalności gospodarczych i niemal 900 spółek prawa handlowego[1].

Lokalne biznesy wizytówką miasta

Ponad milion sprzedanych egzemplarzy i kilkadziesiąt zdobytych nagród przyczyniło się do rozgłosu na skalę światową marki SUPERHOT - innowacyjnej gry, która w ramach zbiórki społecznej na portalu Kickstarter zebrała 250 tysięcy dolarów na rozwój. Aktualnie, będąc jedyną polską produkcją pośród ponad setki gier zgłoszonej w 29 kategoriach, została nominowana do konkursu The Game Awards 2017 jako „Najlepsza gra VR/AR”. Ze względu na rodzaj i profesjonalizm wykonywanej pracy, klientów z całej Polski ma także Polkadot, łódzkie studio graficzne. – Nasze projekty doceniają nie tylko lokalni klienci. Mimo, iż nie brakuje nam zleceń z całej Polski, cieszymy się, że pracujemy w Łodzi, ponieważ tutaj mamy rodziny, przyjaciół i tu czujemy się dobrze – komentują Hanna Niemierowicz i Aleksandra Woźniak, założycielki Polkadot. Prowadzą one także wykłady i warsztaty o tematyce związanej z projektowaniem graficznym, a prace studia graficznego wielokrotnie były prezentowane w Polsce i za granicą na wystawach czy w wydawnictwach branżowych.

Przedsiębiorczość wyniesiona z domu i szkoły

Łódzkie uczelnie kończy rocznie prawie 22 tysięcy młodych ludzi. Według pracodawców szkoły wyższe w mieście skutecznie przygotowują ich do wejścia na rynek pracy. – Atutem miasta jest z pewnością zaplecze łódzkiej filmówki, ASP, Politechniki czy Uniwersytetu Łódzkiego, które stanowią solidną bazę dobrze wykwalifikowanych pracowników – dodaje Brand Manager marki SUPERHOT, Piotr Jaros. 

Wielu łodzian, którzy zdecydowali się „przejść na swoje” zaczyna karierę przedsiębiorcy od razu po skończeniu studiów. – Skończone studia architektoniczne na Politechnice Łódzkiej i ASP dały mi dodatkowo dużą wiedzę i świadomość tego, czym chce się zajmować – mówi Marta Ogrodowczyk, założycielka marki NOTEKA, sklepu internetowego z designerskimi artykułami biurowymi. - Przedsiębiorczość można mieć w genach. Moi rodzice w czasie swojej młodości również założyli w Łodzi własną działalność. Wśród moich znajomych także jest wiele kreatywnych i przedsiębiorczych osób. Przebywając w takim otoczeniu człowiek szybko zaczyna marzyć o własnym biznesie – dodaje.

W Łodzi ma kto wspierać

W mieście nie brakuje podmiotów, które pomagają młodym przedsiębiorcom w rozwoju ich firm. Jednym z nich jest Art Inkubator, czyli miejsce zapewniające pomoc firmom z branży kreatywnej na starcie i przez pierwsze lata funkcjonowania. Elementem działań promujących kreatywne przedsięwzięcia jest również „Katalog produktów i usług” łódzkiego sektora kreatywnego. Został on stworzony, by promować przedsiębiorców z Łodzi na arenie międzynarodowej podczas wydarzeń poświęconych branżom kreatywnym. Katalog powstał przy współpracy Urzędu Miasta Łodzi oraz Łódź Design Festival – międzynarodowego wydarzenia, które od 11 lat promuje młode, lokalne marki. – Podczas tegorocznej edycji Łódź Design Festival, zaprezentowało się u nas ponad 30 łódzkich firm z branży wzorniczej, m.in. Wood & Paper, Tartaruga czy Hello Pets. Cel jest zawsze taki sam – chcemy pokazać potencjał naszego miasta szerokiemu gronu odbiorców z Polski i ze świata, prezentując produkty wykonane przez rodzime marki. Dzięki projektowi „Promocja gospodarcza łódzkiego sektora kreatywnego”, którego elementem jest właśnie katalog lokalnych firm, młodzi i zdolni projektanci mogli zaprezentować swoje produkty nie tylko na Łódź Design Festival, ale także na wydarzeniach branżowych, jak London Design Fair, Dutch Design Week czy targi Formex – mówi Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.

O wsparciu, jakie można uzyskać w mieście mówią także właściciele marki SUPERHOT. Firma uczestniczyła w Łódzkim Klastrze Gamedv – pierwszym projekcie w województwie, który stworzył możliwość rozwoju producentom gier komputerowych. Firmy zrzeszone w Klastrze otrzymują wsparcie m.in. w promocji i dystrybucji, pozyskaniu źródeł finansowania, czy kwestiach prawnych. – Rynek gamedv zaczyna być w mieście dostrzegany. Są tworzone  konkursy, takie jak np. Nagroda Gospodarza Województwa Łódzkiego Mocni w Biznesie 2017, w której byliśmy nominowani jako startup. Takie działania utwierdzają w przekonaniu, że warto rozwijać tu swój biznes – komentuje Piotr Jaros.

Kolejnym przykładem wparcia łódzkich przedsiębiorców w Łodzi jest także konkurs Lokale dla kreatywnych, w którym miasto daje możliwość wynajęcia atrakcyjnie zlokalizowanego lokalu w ścisłym centrum za niski czynsz. Z takiej możliwości skorzystały m.in. takie firmy jak: Niebostan, NUBEE, Mebloteka YELLOW czy butik Agaty Wojtkiewicz.

Biznes potrzebuje integracji

Łódzcy przedsiębiorcy mogą również korzystać z lokalnych inicjatyw wspierających ich rozwój.  Do takich można zaliczyć spotkania networkingowe, czy otwarte warsztaty, jakie oferują coraz liczniejsze przestrzenie coworkingowe. Od lipca br. takie wydarzenia organizuje łódzki oddział Idea Hub w Manufakturze. Podczas nich, lokalni przedsiębiorcy opowiadają o swoim doświadczeniu i firmach, a uczestnicy mają możliwość wymienienia opiniami oraz nawiązania nowych kontaktów biznesowych. – Na dotychczasowych spotkaniach networkingowych wystąpili u nas właściciele cenionych marek, takich jak: Folkstar, Niebostan, Un’common, RONZO, Animalkingdom, NOTEKA czy „Architektura Nastazja Kropidłowska-Słaboszewska”. Duża frekwencja na tych wydarzeniach dowodzi, że łodzianie mają silną potrzebę integrowania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami. Są pełni świetnych pomysłów na biznesy i chcą czerpać z wiedzy innych – mówi Marta Bloch, project manager Idea Hub.

 

[1] http://www.coig.com.pl/nowe-firmy-lodz_rejestr_ceidg_KRS_2017_2016_lodzkim.php

Załączniki